Sopra Steria kåres til Norges Beste Arbeidsplass

Sopra Steria, et av Norges største konsulentselskaper, har etter ti år i toppsjiktet nå gått helt til topps i kåringen av Norges beste arbeidsplasser.

Selskapet har de siste fem årene utmerket seg som topp-tre i sin kategori, og har ligget i teten i over ti år. I dag tas altså seieren helt hjem, i en konkurranse der over 191 virksomheter deltar. Sopra Steria konkurrerer i kategorien for virksomheter med 500 medarbeidere eller mer.

Administrerende direktør for Sopra Steria i Skandinavia, Kjell Rusti, tror fokus på kompetanseutvikling og kunnskapsdeling er årsaken til at de utmerker seg gang på gang i Great Place to Work-kåringene.

– For å være Norges beste konsulentselskap må vi til enhver tid kunne tilby den beste kunnskapen i markedet. Ansattgoder i seg selv er ikke nok for å tiltrekkes de beste fagpersonene. Dyktige konsulenter ønsker å jobbe med kolleger av samme kaliber og hos en arbeidsgiver som har et spesielt fokus på å utvikle dem faglig. I tillegg vil vi gjerne takke våre kunder, uten dem hadde ikke våre medarbeidere trivdes slik de gjør, sier Rusti.

Sterk vekst
Siden 2007 har Sopra Steria vokst fra 350 til 1200 medarbeidere, og er nå blant Norges største og mest anerkjente konsulentselskaper. Selskapet forventer seg en tosifret omsetningsvekst i løpet av det neste året.

– Jeg er veldig stolt av det vi har oppnådd. Parallelt med denne økningen har vi jobbet systematisk, styrket kulturen og fått bedre tilbakemelding fra medarbeidere våre. Dette har gjort at vi stadig klatret høyere i Great Place to Work-kåringen. Denne trenden mener vi er et uttrykk for at vi evner å håndtere vekst på en god måte. Vi takker våre dyktige medarbeidere, som hver dag sørger for å levere den kvaliteten kundene etterspør og som bidrar til å opprettholde Sopra Sterias gode omdømme, sier Rusti.

I følge Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i Great Place To Work, kjennetegnes de beste arbeidsplassene av tre faktorer: Tillit, stolthet og fellesskap. Virksomheter som utmerker seg i konkurransen er arbeidsplasser der medarbeiderne har tillit til sin arbeidsgiver, er stolte over jobben de gjør og føler fellesskap med kollegene sine.

– Sopra Steria er et selskap som har jobbet systematisk med sin kultur over mange år, og som over tid har fått igjen for dette gjennom sterk vekst og lønnsomhet. Selskapet har en tillitsbasert virksomhetskultur, og ledere som viser et sjeldent fokus på sine medarbeidere. Vi ønsker dem lykke til videre med det gode arbeidet, sier Falck.

Kompetanseutvikling er nøkkelen
Sopra Steria har utmerket seg innen kompetanseutvikling, og vant i 2016 HR Norges kompetansepris som premierer selskaper som utmerker seg innen videreutvikling av egne medarbeidere. Solfrid Skilbrigt, HR- og strategidirektør for Sopra Steria Skandinavia, sier at målet er å være det beste konsulentselskapet for de beste konsulentene, og at kompetanseutvikling er nøkkelen:

– Kontinuerlig kompetanseutvikling er helt nødvendig for å være best. Vi ser at våre medarbeidere får brukt hele sitt potensiale, og derfor trives de også bedre. Hos oss skal ingen stå stille. I tiden fremover vil vi gjøre mer av det vi vet gir fornøyde ansatte og gode resultater, og det er å videreutvikle og vedlikeholde en internkultur som oppfordrer til deling, engasjement, faglig og personlig utvikling, sier hun.

Om Great Place To Work
Great Place to Worker et globalt konsulent- og analyseinstitutt som hjelper organisasjoner med å identifisere, skape og opprettholde fremragende arbeidsplasser.Great Place to Work arbeider med mange av de mest suksessfulle og innovative bedriftene i hele verden om å skape, studere og anerkjenne gode arbeidsplasser. I løpet av ett år arbeider Great Place to Work med mer enn 6 000 organisasjoner internasjonalt, som representerer over 11 millioner medarbeidere.

I år var det tilbakemeldinger fra over 28.000 medarbeidere fordelt på 191 virksomheter som er lagt til grunn for kåringen av Norges Beste Arbeidsplasser 2017. Great Place to Work består av fire kategorier, basert på antall medarbeidere; Henholdsvis 20-49, 50-199, 200-499, og over 500 ansatte.

For å identifisere de beste arbeidsplassene benyttes to vurderingsverktøy, Trust Index© og Culture Audit©. Trust Index© er en medarbeiderundersøkelse der ansatte presenteres for en rekke påstander om tillit, stolthet og fellesskap på arbeidsplassen. Culture Audit© er en lederundersøkelse som måler ledelsens perspektiv på hva bedriften har iverksatt av konkrete praksiser og tiltak når det gjelder kommunikasjon, involvering, utviklingsmuligheter, feiring og samfunnsansvar.

• Helse, sykepleie, legemiddel

• great place to work

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap som tilbyr en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde omsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.