Denne spanske flyplassen er den mest besøkte av reisende fra Norge

Denne spanske flyplassen er den mest besøkte av reisende fra Norge

Tallene for internasjonal flytrafikk til Spania for 2023 ble nylig presentert og kan vise til oppløftende tall for den spanske reiselivsnæringen.

Hele 95 millioner internasjonale passasjerer ankom totalt Spania i fjor. Med internasjonale passasjerer mener man her både spanske samt utenlandske reisende. Dette er en økning på 18.1% fra 2022, og sammeligner man med normalåret 2019 så slås også den rekorden med 554 000 passasjerer (+0.6%).

Nærmere 60% (+18.5%) ankom med et lavprisflyselskap og de resterende 40% (+17.5%) med tradisjonelle flyselskap.

Når det kommer til antall internasjonal reisende til Spania fra de nordiske landene, er det Danmark som troner på toppen med 1.656 800 reisende. Viktig derimot å merke seg at innbakt i disse tallene fremkommer også reisende som mellomlander på en dansk flyplass før turen går videre til Spania.

Totalt 1.375 929 reisende fra Norge tok turen til Spania i 2023. Det er de kjente og kjære destinasjonene som ruver øverst på listen. Kanskje ingen stor overraskelse at Valencia-regionen med Costa Blanca og Alicante er den som mottar flest passasjerer med hele 382 858 (+27.8%) registrete innreisende fra norske flyplasser. Kanariøyene ligger på en solid andreplass med 373 577 (+27.2%) passasjerer. På en god tredjeplass finner man Andalucia i sør med Malaga som trekkplaster med 249 965 (+18.2%) reisende, Balearene (Mallorca, Menorca og Ibiza) med 156 507 (+11.4%) og Cataluña med populære Barcelona med 145 562 (+10.6%).

Regions