Playa de las Catedrales i Galicia er nå et av områdene som skal beskyttes mot masseturisme.

Spanias naturlige destinasjoner blir beskyttet mot overbefolkning

Det høye antallet turister til noen spanske destinasjoner, spesielt til naturlige eller spesielt naturskjønne områder, oppfordrer til endringer for å forhindre at menneskelig aktivitet påvirker disse stedene negativt. Av denne grunn innføres det nå daglige besøkskvoter.

Dette er én av restriksjonene som implementeres for å besøke strender av spesiell interesse, kjøring på trafikkerte veier som fører til ikoniske steder, seiling i marine reservater og på beskyttede øyer osv. Målet er å oppnå bærekraftig turisme på lang sikt.

Den galisiske stranden, Las Catedrales, et naturmonument av sand og steiner formet av havet; naturreservatet Doñana, i Andalucia; vulkanen Teide på Tenerife eller det unike fyrtårnet Formentor på Mallorca er bare noen av de mange stedene i Spania med tilgangsbegrensninger for å sikre at offentlig bruk er i tråd med bevaring av dem.

Analysen av tusenvis av nettkommentarer laget av brukere om 125 naturområder i Spania viser at generelt sett får disse stedene svært gode karakterer fra de som besøker dem i ferien, ifølge selskapet Vivential Value, som spesialiserer seg på turismeintelligens.

Dataene avslører imidlertid også bekymringsfulle trender: overdreven samling i visse naturparker, høy sesongvariasjon, en økende følelse av overbefolkning og mobilitetsproblemer, samt antisosial oppførsel i landlige områder. Spania har allerede begynt å lete etter løsninger.