​SpareBank 1 heier på e-sport – blir hovedpartner for eSerien

​SpareBank 1 heier på e-sport – blir hovedpartner for eSerien

E-sport har hatt en enorm vekst både internasjonalt og i Norge de siste årene. Den 9. april sparkes en ny norsk storsatsning i gang, eSerien, Norges e-sportliga i FIFA. SpareBank 1 Østfold Akershus er hovedpartner sammen med de andre SpareBank 1 bankene.

Til første sesong stiller 18 lag fra den «ekte» Eliteserien og OBOS-ligaen med egne dedikerte e-sportlag. SpareBank 1 går nå inn med nasjonale muskler i ligaen som er organisert av Norsk Toppfotball og Good Game AS. Med på laget har man også Discovery som mediepartner, som vil vise kampene fra eSerien på Dplay og Eurosport for et stort publikum.

SpareBank 1 heier på bredden

SpareBank 1-bankene har en lang tradisjon for å heie på gode initiativ, og er en viktig støttespiller for idrettslag, kunst- og kulturtilbud, foreninger og lokallag rundt om i hele landet. Tall fra «Barn og medier-undersøkelsen 2018» viser at 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9-18 år spiller spill på PC, Playstation, mobil eller nettbrett. Det har blitt en av de største hverdagsaktivitetene til barn og unge. Satsingen på e-sport kan derfor sies å være et naturlig steg videre for spillere.

-Engasjementet og lidenskapen som vokser frem innen e-sport engasjerer en gruppe som hittil ikke har vært så synlige. Her kan SpareBank 1 heie frem en helt ny generasjon talenter på et nytt felt. Vi synes det er stas, i tillegg til andre sponsorater, å kunne være på lag med de som nå sørger for at norske e-sportutøvere får en felles profesjonell arena, sier sponsoransvarlig i SpareBank 1 Østfold Akershus, Per Ivar Snarberg.

Reduserer kompetansegapet

Gaming og e-sport er nytt og ukjent for mange, og kompetansegapet mellom foreldre og barn kan til tider vær stort. Foreldre har kanskje hørt om kryptovaluta og Bitcoin, men vet kanskje ikke like mye om V-bucks og «loot boxes». Det florerer av spill hvor man kjøpe unike våpen og kostymer, også kalt «skins», og annet ved hjelp av såkalte «mikrotransaksjoner» – kjøp som man gjør inne i selve spillet. Det kan resultere i et kjøpepress for å kunne spille på et ønsket nivå eller ha like kule «skins» som resten av vennegjengen.

-Vi kjemper for en enklere og bedre hverdagsøkonomi for folk flest, derfor engasjerer vi oss også innen gaming og e-sport. Gjennom dette samarbeidet kan vi bidra til å sikre at gaming foregår organisert og trygt og at foreldre og barn sammen kan skape en sunn økonomisk tilnærming til gaming i hverdagen.

Vil endre holdninger

Og til alle de som sitter og er skeptiske til mye stillesitting og «skjermglaning» har Per Ivar Snarberg en kommentar:

-Fordommene mot «gamere» og e-sport er kanskje mange, men SpareBank 1-bankenes satsing på e-sport er en måte å vise at dette også er unge forbilder som brenner for det de driver med. Ja, faktisk er de toppidrettsutøvere av sin gren. Vi heier på dem også.

FAKTA: eSerien er en av de største satsningene på e-sport i Norge, og spås en lysende fremtid. Internasjonalt følger over 300 millioner mennesker med på e-sportturneringer, og tallene øker stadig. Spillutvikleren EA og fotballspillet FIFA har tatt dette på største alvor. EA og FIFA arrangerer FIFA 19 Global 1 Series som er veien mot FIFA 19 eWorld Cup. Spillere i eSerien kjemper om Global Series Points for å kvalifisere seg til denne eWorld Cupen.