Avtalen mellom SpareBank 1 Østfold Akershus og Vigres AS ble signert 14.12.22. Fra venstre Arild Bjørn Hansen, adm. dir. i SpareBank 1 Ø.A. og fra midten Thor Andres Hansen og John Vigre, begge deleiere i Vigres AS.

SpareBank1 Østfold Akershus kjøper regnskapsbyrået Vigres AS

Dette er et viktig strategisk grep hvor vi styrker kundetilbudet til våre bedriftskunder ytterligere, sier Arild Bjørn Hansen, administrerende direktør i SpareBank 1 Østfold Akershus.

SpareBank 1 Østfold Akershus har en viktig oppgave i å bidra til utvikling av regionen blant annet gjennom å hjelpe bedriftsledere og -eiere å utvikle sine virksomheter. Bransjeglidningen mellom bank og regnskap er et faktum. For ytterligere å utvide tjenestetilbudet, etablerte vi i fjor SpareBank 1 Regnskapshuset Østfold Akershus AS.

-Gjennom dette kjøpet vil vi raskere bygge opp et slagkraftig regnskapshus og bli en betydelig aktør i samarbeid med banken. Her får kundene alt på ett sted og vi er sikre på at vår samlede kompetanse vil komme kundene til gode, fortsetter Arild Bjørn Hansen.

Vigres AS, etablert i 1987, er et veldrevet regnskapshus i Fredrikstad og Sarpsborg med 33 ansatte med høy kompetanse innen mange fagområder. Selskapet omsatte for 33,6 millioner kroner i 2021. De leverer et bredt spekter av tjenester innenfor regnskap og økonomisk rådgivning.

Avtalen som nå er inngått, innebærer at SpareBank 1 Østfold Akershus kjøper 100 % av aksjene i Vigres AS. Bankens regnskapshus vil fusjoneres med det nye datterselskapet Vigres AS i løpet av første halvår 2023. Driften i Vigres AS fortsetter som vanlig. Ledere og øvrige ansatte er med videre og kundene vil ikke merke noe forskjell. Imidlertid har vi ambisjoner om at samarbeidet skal merkes i form av enda bedre kundeopplevelser både i banken og i regnskapshuset.

-Det er viktig å påpeke at kunder og ansatte ikke vil merke noen forskjell. Vigres AS har hatt en god vekst de siste årene både når det gjelder kunder og gode teknologiske løsninger, så samarbeidet er i tråd med vårt videre kundefokus. Vi ser store fordeler ved å bli en del av et stort, regionalt finanskonsern som SpareBank 1 Østfold Akershus og vil sammen fortsette jobben med å hjelpe bedriftsledere å utvikle sine bedrifter, sier Thor Anders Hansen daglig leder i Vigres AS.

-Når vi nå går sammen, vil det gi positive synergier for begge selskapene, og ikke minst for de mange små og mellomstore bedriftene i regionen som bruker tjenestene våre. Vi ser frem til å utforske ytterligere vekstmuligheter sammen, og er sikre på at vår samlede kompetanse vil komme kundene til gode, avslutter Arild Bjørn Hansen.

Arild Bjørn Hansen, administrerende direktør, telefon 911 98 211