En av fire Østfold-foreldre låner bort sitt eget bankkort til barna.

Tenk deg om før du låner bort bankkortet til barna

En av fire Østfold-foreldre låner bort sitt eget bankkort til barna. Det kan gi økt risiko for kortsvindel og identitetstyveri, som det er høysesong for i sommerferien.

Over 150.000 nordmenn har opplevd å få identiteten sin stjålet de siste to årene, de fleste ved at noen har kjøpt en vare eller tilsvarende i deres navn på internett (61 prosent).* Med økt kortbruk i sommermånedene øker også risikoen for svindel.

- Bankkortet ditt er et ID-papir, og får uvedkommende tak i informasjonen som ligger der kan de handle, tømme kontoen, ta opp nye lån eller anskaffe et kredittkort i ditt navn. Selv om norske forbrukere i stor grad er beskyttet mot økonomisk tap i svindeltilfeller, er det svært ubehagelig bli utsatt for identitetstyveri. Det kan også være krevende og ta mye tid og ressurser å få ryddet opp, sier Heidi Erøy Hansen, kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Østfold Akershus.

En av fire låner bort kortet
Et av de viktigste prinsippene for trygg kortbruk er å aldri låne kortet bort til andre. Likevel viser en undersøkelse gjennomført av Kantar TNS for SpareBank 1, at en av fire Østfold-foreldre låner ut sitt eget bankkort til barna. For de med barn i ungdomsskolealder er tallet nasjonalt på nesten to av fem. (Ikke representativt utvalg til Østfold-tall på ungdomsskole-alder)

Det virker kanskje lettvint å låne bort sitt eget bankkort til barna når de skal kjøpe seg noe eller være borte fra hjemmet, men dette er noe vi fraråder på det sterkeste. Ved å låne ut kortet gir du barnet tilgang til mer penger enn det som ofte er nødvendig, samtidig som du har lånt bort et ID-papir. Du skaper også et inntrykk av at det å låne bort kort og kode er ok. Det er det ikke, sier Erøy Hansen.

Ta forholdsregler
Med alle turer, idrettsturneringer og arrangementer i sommerferien, melder behovet seg for å sende med barna penger på en trygg måte. Alternativene er å bruke kontanter eller et eget bankkort tilpasset barn.

- Fordelen med kort er at du får dekket tapet dersom barnet skulle miste det. Et bankkort for barn er heller ikke et gyldig ID-papir, ettersom det kun har kortholders navn og kontonummer på seg. Likevel anbefaler vi alle foreldre å snakke med barna sine om hva som er trygg kortbruk, og trene på dette sammen, avslutter Erøy Hansen.

Ta kortpraten med barnet ditt:

• Hvordan betaler jeg med kortet i butikken?
  • Hvordan tar jeg ut penger i minibanken?
  • Er det greit å låne bort kortet til andre?
  • Kan jeg skrive ned PINkoden til kortet på en huskelapp?
  • Er det greit å dele PIN-koden med andre?
  • Hva gjør jeg dersom noen presser meg for å få koden?
  • Hva gjør jeg hvis jeg mister kortet?
  • Hvordan kan jeg finne ut hvor mye penger jeg har på kortet?
  • Skal jeg få lommepenger og hva kan jeg gjøre for å få lommepenger?
  • Hva kan jeg bruke pengene mine til?

*NorSIS 2018, https://norsis.no/nasjonal-undersokelse-id-tyveri

SpareBank 1 Østfold Akershus er en selvstendig regional sparebank, i allianse med flere andre sparebanker gjennom SpareBank 1 samarbeidet. Hovedkontoret vårt ligger i Moss og konsernet har, med sine datterselskaper, 199 årsverk. Vi er lokalisert med 7 bankkontor og 9 eiendomsmeglerkontor i vårt markedsområde.

Konsernet SpareBank 1 Østfold Akershus omfatter følgende datterselskaper; EiendomsMegler 1 Østfold og Akershus AS (100 %) og NEKOR Gårdselskap (100 %)