Plastdugnaden: 15 tonn avfall og 850 000 kroner i støtte

Nyhet   •   nov 19, 2018 12:28 CET

Mange små og store "plastagenter" har i vår og høst bretta opp ermene og rydda søppel ved innenlands vassdrag. Gjennom plastdugnaden har nærmiljø blitt renere, og klubb- og klassekasser noen kroner rikere. Ti av deltakerne får nå 10.000 kroner hver i uttrekkspremie.

- Engasjementet har vært helt overveldende! Vi hadde ikke i våre villeste fantasier trodd at plastdugnaden skulle mobilisere flere tusen frivillige til å plukke søppel. Vi takker alle som én for den viktige ryddejobben de har lagt ned i sine nærmiljø, sier Espen Wold, konseptansvarlig for plastdugnaden i SpareBank 1 Østlandet.

Gjennom to aksjoner i vår og høst har banken sammen med Sparebankstiftelsen Hedmark støtta skoler, lag og foreninger som har bidratt i den kollektive kampen mot plast i Hedmark, Oppland, Oslo og Akershus.

- Globalt og nasjonalt er det mye fokus på plasten i havet. Gjennom plastdugnaden har vi satt søkelyset på plasten i innenlands vassdrag. Plastforsøpling og mikroplast er et økende samfunnsproblem, og vi kan alle bidra til å til å rydde plast i naturen før den havner i vannet, sier Wold. (På bildet nedenfor).

Stor oppslutning

Skoleklasser som deltok i plastdugnaden fikk 2000 kroner hver i støtte, mens lag og foreninger fikk 150 kroner per sekk med innsamla avfall. Her er noen tall fra aksjonen:

• Om lag 850 000 kroner er totalt utbetalt i støtte fra banken og stiftelsen.
  • Over 15 tonn avfall er registrert hos lokale renovasjonsselskaper.
  • Ca 2500 sekker med avfall er registrert i bankens systemer.
  • Nærmere 60 skoler deltok, flere av dem både vår og høst.
  • Om lag 290 skoleklasser var i aksjon.
  • 34 lag og foreninger deltok på ryddedugnad ved vassdrag i sine nærmiljø.

Uttrekkspremier

Alle deltakerne var med i trekningen om 10 premier á 10.000 kroner. De ti vinnerne ble:

1. A Capriccio (Sangkor, Stange - vår)
  2. Biristrand skole, 4., 5., 6. og 7. trinn (Gjøvik - høst)
  3. Brumunddal Taekwondoklubb (Ringsaker - vår)
  4. Elverum videregående skole. KDA 1 (Elverum - høst)
  5. Gjøvik skole, 4. og 5. trinn (Gjøvik - vår- og høst)
  6. Kringsjå skole, 6. trinn (Lillehammer - høst)
  7. Moelv skole, 4., 5., 6. og 7 trinn (Ringsaker - høst)
  8. Rud videregående skole, avd. for tilrettelagt opplæring (Bærum - høst)
  9. Tolga skole, 8. trinn (Tolga - høst)
  10. Tynset barneskole, 6. trinn (Tynset - høst)

Elever fra 4. trinn ved Prestrud skole i aksjon.

Plastdugnaden brukt i undervisningen

- Vi har funnet mye rart! En kopp, to sko og en lekeslange i plast. Alle ble redde for at det var en ekte hoggorm, men det var det heldigvis ikke, fortalte 4. klassingene Madeleine Wethammer og Sandra Marie Jørnsdatter ved Prestrud skole i Hamar da de deltok i plastdugnaden 12. september. Hele 4. trinn med ca. 60 elever var med ut og rydda langs Mjøsa. Skolen valgte å bruke plastdugnaden som en del av naturfagundervisningen.

- Elevene har lært om miljøvern og har blant annet sett på filmer i klassen. I tillegg har vi knyttet temaet miljøvern opp mot bankens ryddeaksjon, sier lærer Anne Svendsrud ved Prestrud skole.

Kompetansemålet for undervisningen er at elevene skal beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen.

Banken har fått tilbakemelding fra flere lærere som har valgt å bruke plastdugnaden i undervisningen. Rydding av søppel ved vann og vassdrag går inn under emnet "praktisk miljøvern".

- Hjelper på miljøbevisstheten

6. trinn ved Hoberg skole i Stange deltok i plastdugnaden både i vår og i høst. Høstens ryddedugnad foregikk i strandsona ved Mjøsa.

- Vi fant enda mer søppel i vår, blant annet et digert traktorhjul. Det er ikke bra at slik blir liggende i naturen, fastslo elevene Marie Sandberg Kjørven, Kaja Aarskog Bjerke, Signe Eide Longva og Marte Nyland (bildet over) under aksjonen den 12. september. De kunne vise fram en «fangst» bestående av blant annet en stor, svart plastslange og ei rusten tønne.

- Ungene er veldig bevisste og flinke. I dag er vi ute og plukker plast i naturen, igår snakka vi om plast i klær. Det er fint at banken har dratt i gang en slik aksjon, det hjelper på miljøbevisstheten vår med mange ulike "drypp," mener lærer Kjersti Vestengen ved Hoberg skole i Stange.

Håper aksjonen inspirerer til innsats

- Det er hyggelig å høre at flere skoler har tatt plastdugnaden inn i undervisningen. Vi har fått tilbakemeldinger fra mange klasser som har knyttet dugnaden opp mot naturfag, mens andre har brukt resultatet i matematikktimene, sier Espen Wold.

Selv om plastdugnaden er over for i år, håper han aksjonen har inspirert folk til å fortsette å plukke plast og søppel når de ferdes ute i naturen.