Tøft møte med virtuell voksenverden

Nyhet   •   nov 29, 2018 13:28 CET

Den virtuelle byggingeniøren til venstre er fornøyd med årslønna, mens det er IKKE frisøren med grønt hår til høyre. FOTO: ricardofoto.no

Gjennom nettbrettet og en markør på pulten foran, kastes elevene ut i en virtuell voksenverden der kjøp av en jaguar fort ender med null kroner til mat.

Jesper Foss er SpareBank 1 Østlandets omreisende lærer. Siden 2009 har "Jesper på hjul" rullet rundt, på vei fra skole til skole i Hedmark og Oppland. Etter hvert har han undervist tusenvis av elever i personlig økonomi.

Konseptet, som har vunnet flere priser, er et samarbeid mellom SpareBank 1 Østlandet og Ungt Entreprenørskap.

Virtuell byggingeniør

- Jeg ble byggingeniør, konstaterer en niendeklassing ved Brumunddal ungdomsskole. Han sitter med nettbrettet i hånda og fanger inn en pappmarkør på pulten foran seg. Markøren inneholder en QR-kode som får ting til å skje i en utvidet virkelighet på elevens nettbrett.

- Jippi! Jeg får ei årslønn på 527.268 kroner! Det er bra, fastslår eleven.

Slutt på undervisningshefter

I årevis har "Jesper på hjul" pakket bilen med tradisjonelle undervisningshefter og plakater, men den tid er definitivt forbi. Heretter pakker han med seg 32 nettbrett i et par svarte kasser som han trekker etter seg som trillekofferter.

- Det er et stort behov for å øke økonomiforståelsen blant unge. Men fordi hverdagsøkonomien har blitt digital, trengs nye metoder for å gjøre undervisningen morsom, forståelig og «håndfast». Målet er selvsagt at elevene skal tilegne seg mest mulig kunnskap på den tida vi har til rådighet, sier Jesper.

Spill i AR-teknologi

Undervisningsopplegget hans er fra i høst gamefisert gjennom en økonomimodul i AR der elevene spiller seg gjennom en virtuell voksenverden.

- Se, jeg har blitt frisør med grønt hår og røde biller. Jeg tjener jo mye mindre enn deg! klager sidemannen til den virtuelle byggingeniøren. For å fortsette spillet, må begge elevene regne om årslønn til månedslønn og beregne hva de må betale i skatt. Deretter setter de opp hvert sitt budsjett. So far, so good.

Tøffe valg i virtuell voksenverden

Det er først når pengene skal disponeres at det renner på med tøffe valg i den virtuelle voksenverdenen. For hva gjør du når du blir fristet til å kjøpe et kult funkishus med svømmebasseng i hagen? Og hva med den røde jaguaren? Det er da mer fristende å kjøre den, enn å ta bussen?

- Men det hjelper fint lite å eie en jaguar om du ikke har råd til å fylle drivstoff, fastslår Jesper.

Dyre hus og biler

Han kommer med noen gode råd til den virtuelle byggingeniøren på tredje rad, som altså var fornøyd med lønna, men som likevel har endt opp uten penger til mat. Tidlig i spillet satset han på at budsjettet skulle holde, til tross for hus- og bilkjøp over evne.

Mange elever budsjetterer gjerne med store beløp innen fritid, samtidig som de ofte kjøper altfor dyre hus og biler. Da skjærer det seg, og gjennomgangstonen i hele klasserommet blir etter hvert «Jeg har ikke råd!».

- Bedre enn penn og papir

- Dere er heldige, for i runde to av spillet får alle lønnspålegg og mulighet til å tenke seg om en gang til, fastslår Jesper med et stort smil. Timen glir over i friminutt, men ingen vil legge fra seg nettbrettet.

- Nettbrett og AR-teknologi passer bedre i tida vi er i, enn penn og papir. Dette var veldig artig, oppsummerer ei av jentene.

AUGMENTED REALITY (AR)

Kalles også utvidet virkelighet på norsk, og beskriver teknologi der virtuell data legges oppå den fysiske virkeligheten, enten ved hjelp av spesielle briller, mobiltelefon eller nettbrett. Spillet Pokémon Go er et eksempel på AR, det samme er Snapchat-filtrene og IKEA Place, som lar deg forhåndsvise møbler hjemme hos deg selv.

SAMARBEIDSPROSJEKT

AR-prosjektet er utviklet sammen med EON Reality Norge AS og studenter på Add-On programmet i Augmented and Virtual Reality ved Høgskolen i Innlandet.

HEDMARK-UNGDOM PÅ INKASSOTOPPEN

I Hedmark ble 7 prosent* i aldersgruppen 18-34 år registrert som dårlige betalere i 2015. Gruppen var overrepresentert sammenlignet med tilsvarende aldersgruppe i Norge for øvrig (5,3 %). Dette var noe av bakgrunnen for at SpareBank 1 Østlandet utvidet partnerskapet med Ungt Entreprenørskap og Jesper Foss begynte å arbeide som bankens omreisende økonomilærer på fulltid fra 2016.

*Tall per juni 2015. Kilde: Experian