Tyinlam vinner av Innlandets matpris 2018

Nyhet   •   sep 23, 2018 13:42 CEST

- Å bli tildelt Innlandets Matpris kjennes som om å ha en skikkelig heiagjeng der ute. Det føles godt, sier Line og Kjell Gudmund Svien.

Tyinlam fra Vang i Valdres ble i dag tildelt Innlandets matpris 2018. Prisen ble delt ut under mat- og landbruksfestivalen «Midt i matfatet» i Vikingskipet på Hamar.

- Dette var veldig overraskende, men noe vi setter umåtelig stor pris på, sier Kjell Gudmund Svien. Sammen med kona Line selger og produserer han merkevaren Tyinlam; med smak og kvalitet fra høyfjellet i Valdres.

Beiter 1.450 moh.

Sviens småbruk ligger helt øverst i Vang i Valdres, mot Tyin og Filefjell. Med støtte fra Innovasjon Norge og Vang kommune, bygde ekteparet i 2014 ut fjøset slik at kapasiteten er fordoblet fra 65 til 130 sauer siden da.

- Vi slipper sauer og lam tidlig ut på solsida av fjellet slik at de kan beite seg oppover den bratte og frodige lia over gården etter hvert som ferske skudd, urter og næringsrikt gress springer ut. Dyrene har høyfjellene rundt Tyinvannet og Jotunheimen opp mot 1.450 moh. som mål. Her beiter de fritt og godt frem til midten av september. Vi ønsker å levere lammekjøtt av høyest mulig kvalitet «fra fjell til bords» for å bevare smak, næringsinnhold og de gode høstvektene, sier Kjell Gudmund Svien.

Driften er basert på å hente ut mest mulig av naturens egne ressurser langt utover høsten, og alle produkter er 100 prosent naturbaserte.

Hjemmelagde produkter

Tyinlam leverer lammene sine til Nortura og får slaktene levert i retur til nedskjæringsbedriften Reboli. Etter at de nå har bygget tørkeloft, salterom, kjøkken og kjølerom på småbruket, bearbeider Tyinlam alt lammekjøttet selv, til hjemmelagede og naturlige produkter under egen merkevare. Blant salgsvarene er ferske stykningsdeler, pinnekjøtt og fenalår. Kundene er både serveringssteder og privatpersoner som setter pris på å kjenne og videreformidle historien bak maten de kjøper og serverer.

- Vi startet helt i det små og har bygget oss opp litt etter litt. Det har vært utrolig mye jobb, men givende og gøy. For oss er det viktig at all den innsatsen vi legger ned gjennom avlsarbeid, kjærlighet og nærhet til dyrene, kvalitetssikring og oppfølging gjennom beitesesongen blir dokumentert og satt stor pris på, sier Line Svien.

Takker «heiagjengen»!

Gjennom utbyggingsstøtte fra kommunen og Innovasjon Norge, godt samarbeid med Mattilsynet og Valdres Næringshage, stor tillit fra flotte serveringsbedrifter og kunder, har vi de siste 3 årene oppnådd å selge alt vi produserer selv.

- Når vi nå blir tildelt Innlandets Matpris, kjennes det som om vi har en skikkelig heiagjeng der ute. Det føles godt, så tusen takk alle sammen, sier ekteparet Svien.

Kun fritidssyssel

Per i dag har både Kjell Gudmund og Line fulltidsjobber i tillegg til å drive Tyinlam.

- Neida, ingen av oss har fritidsproblemer! I perioder er arbeidspresset stort, men gleden over det vi driver med desto større! På sikt er målet at én av oss kan jobbe hjemme, sier ekteparet.

Å dele høydepunkter gjennom året gjør de gjerne ved å ta imot gårdsbesøk, be med seg folk på sauesanking, lamming og dyrestell via Facebook og Instagram.

Bredt publikum

Line skriver humørfylte oppdateringer på sosiale medier, gjerne på rim. Tanken er å gi følgerne et usminket innblikk i gårdsdrifta, noe som skaper stort engasjement blant et bredt publikum, også langt unna Vang i Valdres.

Vinneren av Innlandets Matpris 2018 er kåret etter to avstemningsrunder på Facebook i regi av SpareBank 1 Østlandet og bondelagene i Hedmark, Oppland og Akershus.

Finalistene var Skarstad Gartneri og Gårdsmarked utenfor Kongsvinger, Grøndalen Gård i Akershus, Bryn Gardsmeieri i Trysil og Tyinlam som stakk av med seieren etter å ha fått 45 prosent av stemmene.

Om Innlandets Matpris

Vinneren mottar 25.000 kroner og må fylle ett eller flere av disse kriteriene:

• Fremmer mat og landbruket på en positiv måte.
  • Er nyskapende, fremtidsrettet og viser innovasjonsevne.
  • Er en god ambassadør og bidrar til økt optimisme og rekruttering i næringen.
  • Har forankring i Hedmark, Oppland eller Akershus med fokus på lokalprodusert mat.

Innlandets matpris deles i år ut for fjerde gang. Tidligere vinnere er Valborg Alhaug fra Stange (2015), Louise Gjør fra Stange (2016) og Linda Suleng fra Toten (2017).

På bildet fra venstre: Astrid Simengård (Oppland Bondelag), Kjell Gudmund Svien, Håvard Bjørgen (SpareBank 1 Østlandet), Line Svien og Anne Rustad (Hedmark Bondelag).