37 037 meslingvaksiner i julegave

Pressemelding   •   des 21, 2018 11:45 CET

Lars Skarstad Knudsen i Leger uten grenser mottok 21.desember 100.000 kroner i julegave fra SpareBank 1 Østlandet, representert ved Monica Hoff Mathiesen, regiondirektør for bedriftsmarkedet i Oslo og Akershus.

Hvert år gir SpareBank 1 Østlandet julegave til et godt formål. Årets gave på 200.000 kroner deles i to. Leger uten grenser får 100.000 kroner, mens den andre halvparten går til lokale formål på Østlandet.

- De ansatte i banken er entusiastiske over at de kan være med og hjelpe på denne måten, sier Monica Hoff Mathisen, regiondirektør for bedriftsmarked i SpareBank 1 Østlandet.

Banken har i mange år valgt å gi en gave til et godt formål framfor en gave til de ansatte.

- Dette er en løsning våre medarbeidere er svært fornøyd med. Det gir en god opplevelse å kunne bidra, sier hun.

37 037 meslingvaksiner til fattige barn

- Vi er utrolig glade for at banken valgte dette prosjektet. Det vil gi 37 037 barn sårt trengt vaksine mot meslinger, sier Lars Skarstad Knudsen, ansvarlig for fundraising mot næringslivet i Leger uten grenser. På grunn av mangel på medisiner og helsehjelp, kan dødeligheten blant fattige barn gå opp mot 20 prosent.

Leger Uten Grenser var med på å vaksinere over to millioner barn mot meslinger bare i 2017. Vaksinasjon av barn gjøres ofte under meslingutbrudd og gjennom rutinevaksinasjonskampanjer. Fordi meslinger er svært smittsomt, prioriterer de å vaksinere barn i flyktningleirer og i avsidesliggende områder med begrenset tilgang til helsehjelp. Barn berørt av kriser, konflikt og naturkatastrofer er en annen prioritert gruppe.

- Gave med mening

- Vi samarbeider som regel med lokale helsemyndigheter eller andre aktører for å få på plass store vaksinasjonskampanjer som kan dekke store områder med titusener av barn, sier Knudsen. Blant annet vaksinerte Leger uten grenser over én million barn bare i DR Kongo i samarbeid med helsemyndighetene i landet i 2017.

Monica Hoff Mathisen overrakte pengene fredag 21. desember til Leger uten grenser i bankens kontorer på Youngstorget.

- For meg er det stort at vi kan være med å støtte et slikt formål som kan gi barn en tryggere oppvekst og bedre livskvalitet. Det er slike gaver som gir julen mening, sier hun.

Playstation til sykehusbarn på Rikshospitalet

I tillegg har banken gitt til sammen 100.000 kroner til flere Spleiser i vårt markedsområde Hedmark, Oppland, Oslo og Akershus.

- Det var stor glede i andre enden da vi ringte RT2 Charity og fortalte at vi hadde bidratt til deres spleis med 15.000 kroner, sier Tone Dahlsveen, markedskonsulent og ansvarlig for tildelingen av Spleis-julegaver.

- Dette vil være med å gi veldig mange av de innlagte ved barne- og ungdomsavdelingen på Rikshospitalet et litt bedre opphold, sier Arne Audun Svela, som er initiativtageren til spleisen på spleis.no.

Spleis.no er SpareBank 1 alliansens digitale løsning for «crowd funding», en løsning der du kan opprette en spleis og få med deg folk på et spleiselag. Crowd funding har vokst voldsomt i omfang de siste årene, og brukes i dag både til veldedige formål og innsamlinger til alt fra felles klasseturer til start-up prosjekter.

Banken har også støttet disse lokale spleisene:

Hedmark

Livsglede på sykehjemmet - overraskelse til jul 😍https://www.spleis.no/project/56210

Julespleis Med hjerte for Solør

Akershus

Superlaget i Asker - ishockeylaget for spillere med spesielle behov

Hjelp oss til å invitere til julemiddag i Ski!

Uniformer til Grorud Skoles Musikkorps

Oppland

Hjertestarter Solheim Skytterhus i Nord-Torpa

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 324.000 kunder, 1.100 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 147 milliarder kroner.