Hedmark-sjåfører landets beste

Pressemelding   •   jul 19, 2018 10:48 CEST

Hedmark-sjåførene er landets beste til å kjøre med flyt viser tall fra SpareBank 1 Forsikring.

20.000 bilførere har gjennom en app fra SpareBank 1 Forsikring fått tilbakemelding på kjøringen sin i tilsammen 100 millioner kjørte kilometer. Med høyest snittscore kan sjåførene i Hedmark kalle seg best i landet.

Hvert år blir mange mennesker skadet eller omkommer fordi mange kjører for hardt og ikke er nok oppmerksomme i trafikken.

God flyt øker tryggheten

Forsikringsappen Spinn ble utviklet for et døyt år siden for å gi sjåfører tilbakemelding om hvor oppmerksomt og trygt de kjører, og om hvordan de kan forbedre seg.

Tilbakemeldingene gis live via appen på mobiltelefonen mens bilføreren sitter bak rattet. For å oppnå god kjørescore, må sjåføren unngå unødig bråbremsing, rask akselerasjon og hard svingning.

Hedmarkingene best

- Vårt håp er at Spinn skal gjøre flere sjåfører mer oppmerksomme, slik at de reduserer risikoen for å havne i en ulykke. Statistikken fra SpareBank 1 Forsikring viser at sjåførene i Hedmark har bedre gjennomsnittlig kjørescore enn i noe annet fylke. Det er veldig gledelig, og en indikasjon på at det er mange gode sjåfører i fylket, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

100 millioner kilometer

Tilbakemeldingene fra Spinn-appen inngår i en ny type smart bilforsikring som kom våren 2017. 20.000 nordmenn har så langt tatt i bruk smartforsikringen. 15. juli hadde de kjørt tilsammen 100 millioner kilometer.

- Hedmarkingene går jo for å være litt trege av seg, men det gjelder tydeligvis ikke smartforsikringer. Smart bilforsikring ble fort populær i Hedmark, opplyser Kjetil Nyborg.

Gutter hardest på gassen

Erfaring bak rattet er viktig for å skape god flyt i trafikken. Best flyt har sjåfører fra 35 år og oppover.

- På landsbasis kjører de yngste sjåførene med mindre flyt og får dermed lavere kjørescore. Gutter har en mer aggressiv kjørestil der de tråkker hardere enn jentene på både gass og brems, sier forsikringssjefen i SpareBank 1 Østlandet.

Menn med høyest fart

Menn står for tre fjerdedeler og kvinnene for én fjerdedel av kjøringa.

- Menn står dessuten for ni av ti kjørte kilometer over 110 km/t, som er maksfarten i Norge. Menn står også for 95 % av kjøringen over 170 km/t, forteller Kjetil Nyborg.

Vestlendinger mest aggressive

Mens folk i Hedmark er flinkest til å kjøre med flyt, har vestlendingene den mest aggressive kjørestilen. Blant Norges 20 største byer er det bergenserne som havner nederst på rankingen. Bergenserne bråbremser mest, mens folk fra Haugesund er hardest på gassen.

FAKTA Smartforsikring

Smartforsikring er en ny kategori forsikring som bruker teknologi for å motivere og belønne tryggere adferd, og på den måten forebygge skader. Målet med smartforsikringer er å redusere forsikringspremien for enkeltpersoner som utvikler sikrere adferd på bakgrunn av tilbakemeldinger.

Fylkesstatistikken for kjørescore ser slik ut:

Plassering Fylke
1 Hedmark
2 Finnmark
3 Trøndelag
4 Nordland
5 Oppland
6 Troms
8 Buskerud
9 Aust-Agder
10 Akershus
11 Telemark
12 Vestfold
13 Østfold
14 Møre og Romsdal
15 Vest-Agder
16 Sogn og Fjordane
17 Rogaland
18 Hordaland

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 324.000 kunder, 1.100 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 147 milliarder kroner.