​Ny start med blanke ark i nye banklokaler på Otnes

Pressemelding   •   des 12, 2018 16:00 CET

Irene Søberg (f.v.) og Betty Midtskogen på Otnes har lagt et tøft år bak seg etter bankranet for over et år siden, men er nå glade for å kunne å se framover og starte litt på nytt i nye banklokaler i Joker-bygget. Banksjef Jan Cato Andraa i midten.

Kunderådgiverne Irene Søberg og Betty Mdtskogen i SpareBank 1 Østlandet på Otnes tok varmt imot både kunder, ordfører og bankdirektører da de stolte åpnet det nye bankkontoret på Otnes i Rendalen i dag. – Dette er som en ny start for oss, sier de to, som for et drøyt år siden ble utsatt for ran på morgenkvisten før de åpnet banken.

For drøyt ett år siden ble bankkontoret på Otnes ranet mens de to bankansatte var på jobb. De har nå lagt en tøff periode bak seg. Med tett oppfølging av HMS-tjenesten, bankens lokale ledelse og tida til hjelp, har de nå kommet seg ett steg videre. Begge har vært i jobb siden hendelsen.

Samlokalisert med den lokale butikken

– Det går ikke en dag uten at vi tenker på det som skjedde, men det går bedre for hver dag. Å flytte inn i nye lokaler føles litt som å få blanke ark og starte på nytt, sier de to. Banken holder oppe tre dager i uka, mandag, onsdag og fredag som før, men er nå samlokalisert med Jokerbutikken på stedet. Da blir det mer liv og røre rundt lokalene og forhåpentligvis også mer butikk både for dagligvarehandelen og banken.

Ordfører klippet mosesnora

Begge damene har vært med på å innrede de nye lokalene, med lokal informasjon og fototapet med bilder av Storsjøen og Mistra på veggene. De har også fått montert opp lokal mosekunst (reinlav) i tre store sirkler på veggen som møter deg når du kommer inn i lokalene. Derfor var det heller ingen vanlig snor som ble klippet da ordfører Norvald Illevold klippet snora, men en mosestreng holdt av Betty og Irene.

– Rendalssamfunnet trenger banken i bygda. Vi er mange som fortsatt liker å se folk i øya og snakke med en rådgiver når vi trenger bistand fra banken, sier han. Han roste også banken for å ta godt vare på sine medarbeidere og sier han både er imponert og nesten stum av begeistring over hvor fint det nå er blitt.

Gamlebygget skal nå selges

Jan Cato Andraa, banksjef i SpareBank 1 Østlandet, sier flyttingen ikke har direkte årsakssammenheng med ranet, men at det selvsagt hjelper på prosessen med å komme videre.

- Vi flytter primært for å komme til bedre lokaler som passer vår drift bedre. De nye lokalene er tilpasset moderne, lønnsom bankdrift med innskuddsautomater og bærekraftige lokaler som blant annet krever mindre energi til oppvarming.

- Vi trenger både digitale og lokale tjenester

- Kundene våre vil både ha gode digitale tjenester og de vil ha bankkontoret, det viser våre undersøkelser, sier Kari Elise Gisnås, konserndirektør for personmarkedet. - Derfor er jeg glad for å kunne gratulere oss alle med nye lokaler. Det er blitt slående vakkert her, og åpningen er et signal om at vi satser her i Rendalen, sier hun.

SPAREBANK 1 ØSTLANDET PÅ OTNES

SpareBank 1 Østlandet, som er en fusjon av tidligere Sparebanken Hedmark og SpareBank 1 Oslo Akershus, har hatt bankkontor på Otnes i over 100 år. Banken har røtter tilbake til 1889 med oppstart av Ytre Rendal Sparebank, og Øvre Rendal Sparebank som ble etablert i 1896.

Adrian 8 år - aller første kunde inne i de splitter nye lokalene

Åtte år gamle Adrian Storbakken var den aller første kunden som tok steget inn i de nye lokalene på Otnes sammen med bestemor Aud Storbakken.

Åtte år gamle Adrian Storbakken har vært mye i banken før, deriblant under sparebankuka, for han sparer nemlig til Lego, forteller han.

Mye finere her

Han synes de nye lokalene er mye finere enn de gamle, med finere stoler, tepper og andre ting. - Og så er litt mere smågodt i den nye banken, sier han og titter skrått på twistfatet.

Har snart spart til bil

Han forteller at han sparer de pengene han får av foreldre, besteforeldre og at mamma sparer barnetrygden. – Jeg trenger ikke ta ut så mye penger av banken, for det er mamma som bruker penger og kjøper mat og klær. Derfor kan han spare pengene sine. - Jeg har jo spart i 8 år nå, så jeg tror jeg snart har nok penger til å kjøpe meg en bil, smiler han med twist i munnenJ.

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 324.000 kunder, 1.100 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 147 milliarder kroner.