​Ny styreleder i SpareBank 1 Gruppen og Banksamarbeidet

Pressemelding   •   apr 05, 2019 08:58 CEST

TAR OVER STAFETTPINNEN: Richard Heiberg (til høyre) blir ny styreleder i SpareBank 1 Gruppen og Banksamarbeidet. Han tar over etter Odd Einar Folland (til venstre).

Richard Heiberg, til daglig konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet, tar over etter Odd Einar Folland som styreleder i SpareBank 1 Gruppen AS og SpareBank 1 Banksamarbeidet DA.

- Det er med stor ydmykhet at jeg tar over stafettpinnen som styreleder i SpareBank 1 Gruppen og Banksamarbeidet. Dette er de øverste organene i alliansesamarbeidet, og jeg ser frem til å bidra til at selskapene blomstrer og utvikler seg videre. Det er en oppgave som krever sitt, og som jeg gleder meg til å ta fatt på, sier påtroppende styreleder Richard Heiberg.

Vervet som styreleder i de to selskapene går på åremål blant de fire regionbankene i alliansen, SpareBank 1 Østlandet, SpareBank 1 SMN, SpareBank 1 Nord-Norge og SpareBank 1 SR-Bank, samt SamSpar – de ti øvrige alliansebankene.

- En viktig oppgave for styret fremover vil være å følge med på hva som rører seg, og være på ballen. Konkurransen er hard, men utgangspunktet vårt er svært godt. Vi har finansbransjens beste IT-utviklingsmiljø, som også i fremtiden vil bidra sterkt til SpareBank 1 bankenes konkurransekraft. Og så har vi finanskonsernet SpareBank 1 gruppen, med gode produkter, som yter solide bidrag til sine eiere. Vi har også Norges tredje største og definitivt mest spennende forsikringsselskap, Fremtind Forsikring, sier Heiberg.

Legger et spennende år bak seg

Avtroppende styreleder, Odd Einar Folland, er administrerende direktør i SpareBank 1 Nordvest. Han har fire år i styret i SpareBank 1 Gruppen og Banksamarbeidet bak seg.

- Det er et ansvarstungt verv Richard nå overtar, som også bringer med seg spennende erfaringer. Året vi legger bak oss har vært både innholdsrikt og lønnsomt. Ny teknologi og nye rammebetingelser har sett dagens lys, og ikke minst har vi etablert en ny forsikringsgigant sammen med DNB. Jobben fremover blir å sikre fortsatt posisjon for SpareBank 1-bankene og våre felleseide selskaper, sier Folland.

Han trekker frem forståelse for endringsbildet som en viktig del av den jobben. – Digitaliseringen brer om seg, men det er også motkrefter. Det å forstå viktigheten av trygghet og nærhet lokalt, i kombinasjon med det digitale, tror jeg vil være nøkkelen til å lykkes i tiden som kommer, understreker han.

Om den nye styrelederen

Richard Heiberg er utdannet siviløkonom fra BI og har en MBA fra University of Wisconsin, USA. Han har lang erfaring fra lederstillinger i Norske Skog, Forestia og Nordic Paper, og satt i styret i Sparebanken Hedmark fra 1995 til 2009, de siste fire år som styreleder. Han har vært administrerende direktør i SpareBank 1 Østlandet siden 2010, og har også styreverv i Sparebankforeningen, Finans Norge og Fremtind Forsikring AS.

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har om lag 337.000 kunder, cirka 1.150 medarbeidere, 37 kontorer og en forretningskapital på 165 milliarder kroner.