Økonomi ekskluderer barn fra idretten

Pressemelding   •   nov 07, 2018 11:22 CET

Landslagsløper Maiken Caspersen Falla er blant dem som oppfordrer deg til å levere brukt utstyr til Byttehelgen 10.-11. november slik at andre kan få glede av det.

Utstyrspress og høye kostnader gjør at norske barn ikke får delta idretten. I ny undersøkelse fra SpareBank 1 svarer hver fjerde forelder i Hedmark og Oppland at de har valgt å ikke introdusere barna for en idrett fordi det er for dyrt.

Like viktig som den fysiske aktiviteten er det sosiale fellesskapet barna får av å drive med organisert idrett. Nå viser en ny undersøkelse fra SpareBank 1, gjennomført av Respons Analyse*, at flere barn blir ekskludert fra dette fellesskapet på grunn av økonomi.

Skår i idrettsgleden

– Jeg syns det er utrolig trist at økonomi skal være et hinder for idrettsglede. Dessverre ser vi at kostnadene forbundet med idretten i dag er så høye, at flere norske familier må kutte i barnas aktiviteter for å få regnestykket til å gå opp, sier Nina Beate Paulsen, finansrådgiver ved Lillehammer-kontoret til SpareBank 1 Østlandet (bildet).

I undersøkelsen blant norske familier med barn under 18 år i organisert idrett, svarer på landsbasis nær hver tiende forelder at de har tatt barna ut av idrett fordi det er for dyrt. Hver femte forelder har valgt å ikke introdusere barna for en idrett av samme grunn.

Høyt utstyrspress

Norsk barneidrett er preget av et utstyrspress som sprer seg langt nedover i aldersklassene. Åtte av ti foreldre i Hedmark og Oppland med barn under 18 år mener det er et generelt utstyrspress i norsk barneidrett.

Kenneth Nordahl-Pedersen i Lillehammer Skiklub mener utstyrsjaget som preger idretten har gått for langt.

– Utstyrspresset gjør at flere faller av, eller ikke får prøvd seg i det hele tatt. Det må vi gjøre noe med. Jeg ønsker at alle som vil skal få muligheten til å delta, og til det trenger man ikke det nyeste eller beste utstyret. Det aller viktigste er å oppleve glede og mestring, og da er pris, modell og design fullstendig uvesentlig, mener Nordahl-Pedersen.

Arrangerer Byttehelg 10. -11. november

Lillehammer Skiklubb i samarbeid med SpareBank 1 og Norges Skiforbund Langrenn arrangerer denne helgen Byttehelg på Lillehammer, for å gjøre skiutstyr mer tilgjengelig for folk flest. Her kan familier selge utstyr de ikke lenger bruker, eller kjøpe brukt skiutstyr til en rimelig pris.

– Vi har et ansvar for å bidra til gode holdninger, og å legge til rette for tiltak som hjelper familier med å disponere de midlene de har til rådighet på en smartere måte. Byttehelgen er et fantastisk arrangement som gjør at enda flere kan få være med ut i løypa, uten at det trenger å koste skjorta. Barn vokser fort fra utstyr uansett, og å kjøpe svinedyrt nytt utstyr er rett og slett helt unødvendig, sier finansrådgiver Nina Beate Paulsen, som lørdag blir å finne på Lillehammer Skiklubs byttehelg.

Om Byttehelgen

Byttehelgen er et samarbeid mellom Norges Skiforbund Langrenn, SpareBank 1 og skiklubber i hele landet. Under Byttehelgen arrangerer skiklubber markeder hvor det kjøpes og selges brukt skiutstyr. Gjenbruk av utstyr er god økonomi siden klubben tjener på det, de som selger tjener på det, og ikke minst er det lønnsomt for de som kjøper nytt brukt.

Byttehelger i Hedmark 10.-11. november.

Byttehelger i Oppland 10.-11. november.

* Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for SpareBank 1 blant foreldre med barn under 18 år i perioden 26. september til 22. oktober. 585 respondenter på landsbasis, 38 av dem i Hedmark og Oppland.

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 324.000 kunder, 1.100 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 147 milliarder kroner.