SpareBank 1 Østlandet endrer rentene

Pressemelding   •   apr 03, 2019 08:56 CEST

ENDRER RENTENE: Konserndirektør for personmarked i SpareBank 1 Østlandet, Kari Elise Gisnås.

SpareBank 1 Østlandet øker boliglånsrentene med i hovedsak 0,15 prosentpoeng. Banken setter ned prisene på nye fastrentelån.

Beste boliglånsrente blir uendret på 2,35 prosent for LO-medlemmer under 34 år.

Renten for nye 3-årige fastrentelån settes til 2,65 prosent, mens renten for 5-årige fastrentelån settes til 2,90 prosent.

- Vi beholder også våre svært gunstige lånerenter på Grønt boliglån for de som ønsker en klimavennlig utbedring av boligen sin, eller som vil bygge miljøvennlig. Grønt boliglån vil dermed fortsatt ha 0 i rente på deler av lånet, og på dette produktet øker vi ikke rentene, sier Kari Elise Gisnås, konserndirektør for personmarked i SpareBank 1 Østlandet.

Innskuddsrentene

Renten på sparekonti endres i hovedsak med 0,15 prosentpoeng. Boligsparing til unge (BSU) vil få beste sparerente på 3,85 prosent.

Datoer for gjennomføring

Flere detaljer om renteendringene vil om kort tid bli lagt på våre hjemmesider. Alle kunder vil få informasjon om nye vilkår i sin nett- og mobilbank, eller i brev. For nye lån gjelder prisene fra 5. april. For innskudd og eksisterende lån gjelder de nye prisene for personkunder fra 18. mai.

Flere renteendringer er varslet

- Dette er den andre renteøkningen vi gjennomfører på åtte år og rentenivået er fortsatt lavt. Det er varslet flere renteendringer i tiden som kommer, derfor vil vi minne om at det blir viktig å bygge en buffer mot uforutsette utgifter. Penger i bakhånd er alltid bra å ha. Ta gjerne kontakt med banken for å diskutere hvilken type sparing som passer best for deg, sier Gisnås.

Kontaktpersoner:

Kari Elise Gisnås, konserndirektør personmarked, mobil 908 59 478

Siv Stenseth, konserndirektør kommunikasjon, mobil 958 46 991

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har om lag 337.000 kunder, cirka 1.150 medarbeidere, 37 kontorer og en forretningskapital på 165 milliarder kroner.