Rentetoppen trolig nådd - men høye renter lenge

Rentetoppen trolig nådd - men høye renter lenge

Rentetoppen trolig nådd – men renten forblir høye lenge

Norges Bank hevet som ventet renten med 0,25%-poeng i dag og la frem en ny renteprognose som tilsier at det kan komme en renteøkning til i løpet av året, mest sannsynlig i desember. Vi tror imidlertid at det er stor sannsynlighet for at dagens renteøkning er den siste for denne gang. Men vi tror til gjengjeld at rentene vil bli holdt på dette nivået i en lenger periode. Ved å legge frem en rentebane der Norges Bank sier at det er en viss sannsynlighet for at rentene vil bli hevet i desember, så bidrar det i seg selv til en innstramming. Hadde de sagt at dagens renteøkning var den siste, så ville markedets umiddelbart begynt å spekulere i om når kommer rentekuttet, og kronen hadde trolig svekket seg.

Rentepause i USA i går

Sentralbanken i USA tok en rentepause i går kveld, men signaliserte at de trolig vil heve renten en gang til, avhengig av hvordan det går i økonomien. Sentralbanksjef Powell var veldig åpen på pressekonferansen om at de hadde tatt veldig mye feil, og undervurdert hvor høyt de måtte heve renten for å få kontroll på inflasjonen. Han uttrykte derfor at det var en helt reell usikkerhet om det vil bli behov for en renteøkning til, og han sa at rentene ville bli holdt høyere lenger enn det de antydet på forrige rentemøte. I gårsdagens rapport antyder de at rentene kun vil bli kuttet med 0,5%-poeng i hele 2024.

Renter vil bli vedvarende høyere

Vi har lenge advart om at så lenge alt fra råvarer, mineraler, energi, teknologi til mat blir brukt som våpen i stormakts rivaliseringen mellom USA og Kina, så vil det gi langvarig press på priser og kostnader. Det handler ikke om at land ønsker proteksjonisme, men den naive globaliseringsperioden er over og både land og bedrifter må ta hensyn til den geopolitiske risiko når de velger produksjon, leverandører og samarbeidspartnere., for å gjøre seg mindre sårbare for Kina og deres allierte. Produksjon må bygges opp i vesten, eller i allierte land, og da vil det både bli kostnader knyttet til flytting og bygging, men og produksjon vil bli til et høyere kostnadsnivå. Norges Bank peker i begrunnelsen for rentebeslutningen på at lønnsveksten har blitt høyere enn ventet, og at om ikke lønnsveksten og prisveksten modereres, så vil det bli behov for en ytterligere renteøkning.