Hundretusener vet ikke hvilke forsikringer de har

Hundretusener vet ikke hvilke forsikringer de har

450.000 nordmenn vet ikke hvilke forsikringer de har. Over 300.000 vet ikke engang hvor de har forsikringene sine. – Skremmende og nedslående, mener forbrukerøkonom.

Tallene kommer fram i en ny undersøkelse Respons har utført for SpareBank 1 Forsikring. De med minst oversikt er de unge. Halvparten av de mellom 18 og 25 år vet ikke hvilke forsikringer de har.

Hasard med økonomien
– Dette er nedslående. Mangelen på oversikt vitner om en skremmende bevisstløshet. Ved et uhell risikerer de store tap om de ikke er forsikret. Dette er å spille hasard med egen økonomi, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1.

Mange får reise-, uføre- eller ulykkesforsikring gjennom jobben. Dessuten har LO og andre arbeidstakerorganisasjoner blant annet innboforsikring inkludert i medlemskapet.Nettopp denne mengden av forsikringer tror forbrukerøkonomen kan være noe av årsaken til at mange har mistet oversikten.

– Jeg skjønner at det er en jobb å sette seg inn i hvilke forsikringer du har og hvilke du trenger. Men dette er en jobb du må gjøre. Hvis ikke risikerer du i verste fall økonomisk ruin, sier Gundersen.

Dobbeltforsikring
Uten kunnskap om forsikringene sine, er det også en fare for å kaste bort penger på dobbeltforsikring. Å sette seg inn i hvilke forsikringer man har kan derfor også bli lønnsomt.

– Jeg tror mange kan spare en god del på å gå gjennom egne forsikringer og hvilke de har gjennom jobb og fagforening. Med full oversikt er det mye lettere å vurdere om du er godt nok sikret ut fra dine behov og din livssituasjon, sier forbrukerøkonomen.

Det finnes nesten ikke grenser for hva som er mulig å forsikre. Helse, bil, bolig og reise går igjen blant forsikringene folk flest har. Mange har også tabbe-, verdisak- eller kjæledyrforsikring.

Tommelfingerregel
I jungelen av forsikringer kan det være vanskelig å vite hvilke som er nødvendige og hvilke man klarer seg godt uten. En god tommelfingerregel er å forsikre deg mot katastrofene, men droppe bagatellene.

– Å bli ufør som ung, syk i utlandet eller miste boligen i brann får store økonomiske konsekvenser. Det er slike katastrofer jeg anbefaler å forsikre seg mot. Så får det heller være med TV-en eller vaskemaskinen, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Slik finner du ut hvilke forsikringer du har:

1. Sjekk forsikringene på jobben. Mange arbeidsgivere har forsikringer for sine ansatte.
  2. Sjekk om ektefelle/samboer har forsikring på jobben.
  3. Sjekk med ditt fagforbund eller arbeidstakerorganisasjon. Mange har innboforsikring inkludert i medlemskapet.
  4. Sjekk kontoutskriften om du har betalinger til ett eller flere forsikringsselskaper. Kontakt selskapet om du er usikker på hvilken forsikring betalingen gjelder.
  5. Sjekk kvitteringer fra kjøp av kapitalvarer. Du kan ha kjøpt forsikring sammen med produktet.
  6. Sjekk vilkårene for kredittkortet ditt. Du kan ha avbestillings- og reiseforsikring inkludert om du betaler minst halve reisen med kortet.
  7. Studenter som ikke bor hjemme kan være dekket av foreldrenes innboforsikring. Sjekk vilkårene.

SpareBank 1 Gruppen AS er et forsikringsdominert finanskonsern og morselskap til flere datterselskaper som alle utvikler og leverer produkter til SpareBank 1-alliansens banker rundt om i landet. Enkelte av datterselskapene leverer også produkter til LOs forbund og forbundsmedlemmer gjennom fordelsprogrammet LOfavør.

Magne Gundersen

Forbrukerøkonom +47 911 11 555