Med mobilbanken Spink vil SpareBank 1 gjøre det lettere for barn å få oversikt over egne penger. Appen legger til rette for læring om forbruk og sparing i trygge rammer. Foto: SpareBank 1

Lanserer mobilbank for barn

- Kontantbruken i Norge går ned, mens bankkort og mobilbetaling er på frammarsj. Dette gjør noe med barns forståelse av penger og verdi. Derfor mener vi at det er viktig at barna tidlig får lære god håndtering av digitale penger, sier Anne Gundersen, konseptansvarlig for familie i SpareBank 1.

SpareBank 1 har samarbeidet med over 1.000 foreldre og barn i utviklingen av den nye mobilbanken, som lanseres tirsdag 3. april.

- Mange av foreldrene vi har snakket med sier at de mangler gode verktøy for å lære barna om økonomi i en stadig mer kontantløs hverdag. De savner også løsninger der barnet selv kan ha oversikt over eget forbruk og sparing. Det er disse behovene vi ønsker å svare på med Spink, sier Gundersen.

Vil forebygge økonomiske problemer
I den nye mobilbanken kan barnet enkelt få oversikt over egen økonomi. De kan se saldo på bankkortet sitt, få ukes- og månedsoppsummering av forbruket, se sparekontoen og lære seg å spare ved bruk av sparemål. Barnet kan også overføre penger mellom kort-konto og sparekonto, samt be foreldre om penger.

- Barn blir mer kunnskapsrike når de får praktisk erfaring og mulighet til å få, bruke, spare og håndtere penger digitalt. Dette påvirker utviklingen av økonomiske verdier, holdninger og adferd senere i livet. Vi håper at Spink kan bidra til læring som forebygger økonomiske problemer den dagen barnet skal stå på egne ben, sier Anne Gundersen.

53.000 nordmenn mellom 18 og 32 år sliter med betalingsproblemer¹, og mellom 12 og 22 prosent av unge og unge voksne har utfordringer med overshopping². Problemene starter vanligvis i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tjueårene, og sammenfaller gjerne med den alderen da man etablerer egen økonomi.

Kilder: ¹Lindorffanalysen, 4. utgave 2017, ²Andreassen, C. S. (2014). Shoppingavhengighet: Baksiden av kjøpefesten. 208, 51. Tidsskrift for norsk psykologforening.

Om Spink
Spink er en mobilbank for barn mellom 6 og 15 år, med hovedfokus på de mellom 8 og 14 år. For å kunne bruke Spink må foresatt være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en sparekonto for barn. Appen kan brukes på både iPhone og Android-telefoner.

Les mer om Spink her.