​Nå starter en kvart million nordmenn juleshoppingen

​Nå starter en kvart million nordmenn juleshoppingen

Seks prosent av befolkningen venter med gavekjøpene helt til den siste uka før jul. Tre av fire av dem er menn. - Det er oppskriften på dyre og lite gjennomtenkte gaver, mener forbrukerøkonom.

Det er ikke bare en myte at det er store forskjeller i handlemønsteret mellom menn og kvinner til jul. En undersøkelse Respons Analyse har utført for SpareBank 1 viser at 10 prosent av norske menn kjøper julegavene den siste uka før jul. Bare 3 prosent av kvinnene er like sent ute.

Desperat gavejakt
- Kvinner er jevnt over tidlig ute med gavekjøpene, mens vi menn utsetter julehandlingen så lenge vi kan. Det er nesten blitt en juletradisjon at menn er på desperat gavejakt rett oppunder julekvelden, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1.

Halve befolkningen startet juleinnkjøpene i god tid før desember, men det er en klar overvekt av kvinner som er tidlig ute. Ifølge undersøkelsen er 60 prosent av kvinnene mot 38 prosent av mennene i gang med gavekjøp i november eller tidligere.

Dyre bomkjøp
Først når kalenderen viser desember starter flertallet av menn jakten på gaver til sine nærmeste. Å vente for lenge har klare ulemper fordi utvalget blir dårligere og de beste kjøpene kan bli utsolgt i juleinnspurten.

- Julehandel i siste liten blir fort unødvendig kostbart. Med dårlig tid risikerer du å ende opp med dyre gaver, leie bomkjøp eller begge deler, sier forbrukerøkonomen.

Unngå stress og panikk
Selv om julekvelden rykker stadig nærmere, er det fortsatt mulig å hente seg inn og unngå den stressende, panikkartede og kostbare juleshoppingen rett før julaften.

- Det er så enkelt at du bruker litt tid på en plan for hvem du skal kjøpe til, hva du skal kjøpe og hvor du skal handle. Hvis du i tillegg holder du deg innenfor et fornuftig økonomisk ramme, vil både du, gavemottaker og lommeboka bli fornøyd til jul, lover forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Ifølge anslag fra hovedorganisasjonen Virke vil hver nordmann handle for 11.040 kroner i desember i år, 4.700 kroner i dagligvarer og 6 340 kroner i øvrige butikker.

5 tips når du er ute i siste liten

1. Planlegg før du skal handle. Bestem deg for hvor mye du vil handle for.

2. Lag en liste over hvem du skal handle til, hva du skal kjøpe og hvor du skal handle.

3. Sjekk på forhånd, på nett eller telefon, at butikken faktisk har gavene du skal kjøpe. Da unngår du bomtur.

4. Spar tid ved å gjøre handlingen på butikker i samme område eller på et kjøpesenter.

5. Tenk alternativt hvis du har veldig dårlig tid. Bestill en reise eller konsertbilletter på nett, eller lag et gavekort på en middag, hyttetur eller en opplevelse.

Om undersøkelsen
Den elektroniske spørreundersøkelsen er utført av Respons Analyse i perioden 10.-16. oktober 2018 med et landsrepresentativt utvalg på 1.051 personer over 18 år.

Magne Gundersen

Forbrukerøkonom +47 911 11 555