Sunnaasstiftelsen får støtte til å gjennomføre aktivitets- og rehabiliteringsleiren Brain Camp Yng de neste tre årene. Bildet er fra sommerens leir. (Foto: Sunnaasstiftelsen)

​ Sju prosjekter tildeles støtte

10,5 millioner kroner tildeles sju ulike prosjekter i Sparebankstiftelsen DNBs siste tildelingsrunde.

Sparebankstiftelsen DNB prioriterer å bidra til meningsfylte aktiviteter for barn og unge, innenfor formålsområdene:

• Kunst og kultur
  • Natur og friluftsliv
  • Nærmiljø og kulturarv
  • Idrett og lek

Følgende prosjekter får støtte:

IDRETT OG LEK

Aktivitet og rehabilitering for barn og unge med hjerneskader: Sunnaasstiftelsen gjennomførte i sommer Brain Camp Yng, for barn og unge med ervervede hjerneskader. Dette er en aktivitets- og rehabiliteringsleir, som i tillegg utdanner unge ledere og bygger nettverk for familier og pårørende. Sunnaasstiftelsen får 1,9 millioner kroner til å gjennomføre leire de neste tre årene.

Rullestoler og sportsutstyr for para-rugby: Rugby League Norge organiserer pararugby i samarbeid med ulike helseinstitusjoner. Forbundet får nå i overkant av 1,7 millioner kroner til rullestoler, utstyr og lederutdanning, slik at nye utøvere enklere får tilgang til å prøve idretten og til å danne lag.

Hindre frafall og rekruttere flere til kickboxing: Norges Kickboxingforbund har nylig gjennomført prosjektet "Barneløftet", med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Trener- og lederutvikling i klubbene har resultert i bedre aktivitet og flere utøvere i de yngste årsklassene. Nå skal samme modell brukes for ungdom mellom 13 og 19 år, for å hindre frafall og rekruttere flere utøvere. Kickboxingforbundet får 1,8 millioner kroner til prosjektet.

NATUR OG FRILUFTSLIV

Flere nye skolehager: Økologisk Norge skal etablere nye skolehager. Utvalgte skoler vil få drivhus, utekjøkken, kompostbinge, sittegrupper og hageutstyr, og de involverte lærerne og elevene vil bli kurset i hvordan man driver skolehage. Prosjektet vil bli dokumentert, og Økologisk Norge skal utarbeide en skolehagehåndbok, slik at flere kan bli inspirert til å lage skolehager. Økologisk Norge får i overkant av 4,1 millioner kroner til prosjektet.

KUNST OG KULTUR

Rekruttering til klassisk ballet og musikk: Lillehammer Symfoniorkester, Lillehammer Opera og Ballett og Nasjonalballetten Ung samarbeider om å sette opp forestillingen Nøtteknekkeren, der barn og voksne, amatører og profesjonelle skal medvirke. Forestillingen vil være en viktig rekrutteringsplattform for klassisk ballett og musikk. Stiftelsen Opera Lillehammer får 460 000 kroner til kostymer og produksjon av Nøtteknekkeren.

NÆRMILJØ OG KULTURARV

Økt ungdomspåvirkning: Stiftelsen Forandringsfabrikken sørger for at barn og unges egne erfaringer fra barnevern og psykisk helsevern blir hørt og brukt som ressurs i arbeidet med å skape bedre hjelpesystemer. De vil legge til rette for at flere ungdommer skal være viktige ressurspersoner uavhengig av hvor i Norge de bor. Forandringsfabrikken får 461 000 kroner til arbeidet.

Bevisstgjøring av kulturminners betydning: Europa Nostra Norge vil bevisstgjøre ungdom om betydningen av kulturminner i deres lokalmiljø, gjennom å skape forståelse for et steds historie og dets påvirkning på identitet og tilhørighet. Til prosjektet får Europa Nostra Norge 135 000 kroner.

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: Å ivareta sparebanktradisjonen med å gi bidrag til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Stiftelsen eier 8 prosent i DNB, og utbyttet fra disse aksjene finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB er den største av Norges 33 sparebankstiftelser, og har som sitt geografiske kjerneområde de tidligere fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oppland, samt kommunen Ringsaker. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale tiltak, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3. Sparebankstiftelsen DNB opprettet i 2016 Amediastiftelsen, som eier mediekonsernet Amedia.

Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt over 6 milliarder kroner til allmennyttige formål.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, deltakelse og tilhørighet for barn og unge.