Nina Kleppe, administrerende direktør i Specsavers. Foto: Specsavers.

Specsavers er best på bærekraft blant optikerkjedene

Kundene har talt og mener at Specsavers er best på bærekraft blant optikerkjedene.

Hvert år måler forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI hvor bærekraftige norske bedrifter er, fra et kundeståsted. I undersøkelsen har flere tusen kunder vurdert bedrifter på områdene økonomi, miljø og sosial bærekraft. Specsavers’ miljøtiltak blir lagt merke til og bidrar til optikerkjeden er kåret til best i sin kategori i årets undersøkelse. Optikerkjeden gjør det dessuten svært bra på tvers av alle bransjer.

– Det er også fint å notere at vi havner på en 14. plass av 159 undersøkte bedrifter, og at Specsavers har oppnådd en score godt over gjennomsnittet for alle bedriftene i undersøkelsen. Denne anerkjennelsen fra kundene gir rekstra my motivasjon til å fortsette jobben med å skape en fremtidsrettet og bærekraftig bedrift. Vi har fokus på hvordan vi kan skape mindre karbonavtrykk og gjør det vi kan for å drive bedriften mot en grønnere fremtid, sier Nina Kleppe, administrerende direktør i Specsavers.

Viktig samarbeid med Asker Produkt

Et viktig prosjekt i Specsavers’ arbeid med bærekraft er samarbeidet med Asker Produkt, en bedrift som jobber med arbeidsinkludering. Gjennom prosjektet Gi Syn til Tanzania samler Specsavers inn nordmenns brukte briller til befolkningen i Tanzania. Briller som ikke er av god nok kvalitet til å benyttes i Tanzania-prosjektet, blir miljøsortert hos Asker Produkt, som fradeler de brukte brillene i plast, glass og metall.

- Samarbeidet med Asker Produkt handler om skape meningsfulle arbeidsplasser for mennesker som ellers kunne ha falt utenfor arbeidslivet. Vi gleder oss til å fortsette dette viktige samarbeidet, som er til nytte for samfunnet og miljøet vårt. Sammen utgjør vi en positiv forskjell, fastslår Nina Kleppe.

Specsavers er bygget på ideen om å lage kvalitetsbriller som alle skal ha råd til.

– Vi ønsker å bidra positivt og ta det ansvaret som hører med som Norges markedsledende optikerkjede. Det er ekstra hyggelig at kundene anerkjenner arbeidet vi legger ned her, sier Kleppe.

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer:

• Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5184 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.258 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2023
  • Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: https://www.bi.no/forskning/norsk-barekraftbarometer/

Se prosessen med innsamling, gjenvinning og gjenbruk av briller her:

Om Specsavers Optikk

Specsavers Optikk ble stiftet i 1984 av optikerne Doug og Mary Perkins og er verdens største privateide optikergruppe. Kjeden teller i dag mer enn 1650 butikker i 10 land. Specsavers etablerte seg i Norge i 2005, har siden da åpnet 85 butikker over hele landet og selger i dag flest briller i Norge.

Philip Reiler

Pressekontakt PR Manager +47 948 06 380

Specsavers Norway

Specsavers er en optikerkjede med 85 butikker i Norge. Vi tilbyr rimelige kvalitetsbriller, kontaktlinser og synsundersøkelser utført av autoriserte optikere.

Specsavers tilbyr briller i mer enn 1000 forskjellige fasonger og farger. Brillene skal ikke bare gjøre at du ser bra, men også at du ser bra ut! Det er derfor viktig at du blir 100 % fornøyd med valget. Vi har kunnskapen, erfaringen og ekspertisen. Har du et problem, kom innom, så ordner vi det!

www.specsavers.no