Øya med europeisk miljøpris

Øya med europeisk miljøpris

Nylig ble Øyafestivalen tildelt den internasjonale festivalprisen “A greener festival award 2018”.

Det opplyser festivalen på sine egne hjemmesider.

Øya har også tidligere fått tildelt denne utmerkelsen, hele åtte ganger, første gang i 2009. Konkurrentene er andre europeiske festivaler, men nytt i år er at prisen blir internasjonal. I mars får de dermed også vite om de konkurrerer om å være blant verdens mest miljøvennlige festivaler.

Juryen sier selv følgende i sin begrunnelse:

“This signifies a truly outstanding and inspirational event. Øya is an exceptional event who has significantly reduced greenhouse gas emissions, have excellent travel, transport and waste management programs, protect the environment and minimize water use – and communicate this to the public.

Øya continue to do amazing work and lessen the events impact on the environment! We thank you wholeheartedly for your efforts and actions to make the event industry greener.”

Festivalen er selv svært fornøyde med prisen og takker alle som har bidratt.

- Alle medarbeidere, godtfolk og frivillige som har kommet på gode løsninger for å spare miljøet – og også dere i publikum som har kildesortert, pantet, reist kollektivt og valgt bærekraftige festivalmåltider hos oss, skriver de på sine hjemmesider.

Velkommen til Sponsor- og Eventforeningen !