Informasjon om prosessen for anskaffelse og implementering av et nytt CBTC signal- og sikringsanlegg for T-banen i Oslo.

T-banen i Oslo består av 100 stasjoner og mer enn 87 km T-banelinje som frakter rundt 315 tusen passasjerer hver dag. Det eksisterende signal- og sikringsanlegget er i ferd med å nå slutten av sin levetid, og i tillegg er det behov for en kapasitetsøkning og mulighet for å koble til nye linjer, så som Fornebubanen.

Sporveien skal anskaffe og implementere et nytt CBTC signalanlegg som skal erstatte de eksisterende systemer og implementeres i hele T-bane nettet.

April 2014:

Sporveien Oslo AS har i 2013 gjennomført en konseptvalgutredning (KVU) for å finne det beste alternativet for et fremtidig signal- og sikringsanlegg for T-banen. Les mer om konseptvalgutredningen

Juni 2014:

Sporveien er i ferd med å starte opp et Forprosjekt som vil ende opp i et Styringsdokument, slik det er krevet av myndighetene. Dette vil følges av en ekstern kvalitetssikring (KS2). Denne prosessen er estimert til å ta ett år, med en etterfølgende beslutning om å gjennomføre prosjektet. Les mer om forprosjektet

Februar 2015:

Hensikten med den pågående RFI prosessen er å oppdatere Sporveien på den teknologiske utviklingen av CBTC og for å lære hvordan en spesifisering og implementering best skal gjennomføres.

Sporveien ser en fire stegs kontakt med leverenadører i denne RFI fasen:

• Sporveien har sendt ut spørsmål og temaer de ønsker å diskutere med leverandører. Som er forberedelse til dette er det arrangert besøk hos Sporveien med leverandørene for å informere om eksisterende infrastruktur.
  • Sporveien vil arrangere separate møter med leverandørene for å diskutere de spørsmålene og temaene som er oversendt, i tillegg til en generell diskusjon rundt implementering av CBTC.
  • Sporveien ønsker også å foreta referansebesøk, for å lære av erfaringen med pågående og sluttførte prosjekter.
  • Sporveien vil utarbeide en økonomisk modell for prosjektet, og vil invitere leverandørene til å gi input til denne slik at det kan etableres et godt budsjett.

Du kan lese mer om prosjektet knyttet til anskaffelse av CBTC signalanlegg til T-banen i Oslo på Sporveiens hjemmeside her

Engelsk:

The purpose of the ongoing RFI process is to keep Sporveien updated on the technological development of CBTC and to learn and evaluate how to specify and perform an optimal implementation.

Sporveien see a four step contact with the suppliers in this RFI phase.

• Sporveien has sent a list of technical and implementation related questions/ items to discuss with the suppliers. As a preparation for this, a survey of Sporveien network has been performed with the suppliers.
  • Sporveien will arrange separate meetings with the suppliers, to discuss and clarify the questions/ items, in addition to a general discussion on the subject CBTC.
  • Sporveien would like to visit reference installations, to learn from the experiences of ongoing and completed projects.
  • Sporveien will build a financial model for the project, and will invite the suppliers to provide input to the model, in order to be able to establish a realistic project Budget

You can read more about the project related to the acquisition of CBTC signaling to Oslo Metro on Sporveien website here