Hils på den nye oslotrikken. SL18 blir å se fra 2020.

Åtte av ti Osloborgere er glade for at Oslo er en trikkeby!

Åtte av ti innbyggere i Oslo vil at Oslo skal være en trikkeby. Det viser en undersøkelse Kantar/TNS har gjort for Sporveien, der folk ble spurt om hvilket forhold de har til trikken. Antallet som er positive til Oslo som trikkeby overstiger med god margin de som oppgir at de er daglige brukere av trikken.

Ett tusen mennesker ble intervjuet i undersøkelsen som ble gjennomført i juni etter at Sporveien offentliggjorde hvem som vant konkurransen om å få levere Oslos 87 nye trikker. 78 prosent av de spurte svarte at de mener det er positivt at Oslo er en trikkeby, mens kun 7 prosent sier de er negative.

«I Sporveien er vi glade for den tillitserklæringen fra oslofolk som denne undersøkelsen er et uttrykk for. Vårt løfte til byen er at vi vil fortsette å gjøre det vi kan for å vise oss tilliten verdig, ved å fortsette å jobbe for å skape «Mer miljøvennlig kollektivtrafikk for pengene», sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn Torgeir Kristiansen.

Trikken er utslippsfri og den er transporteffektiv. Nå skal den også, i løpet av noen år, bli helt fornyet med 87 nye trikker, av typen Urbos 100 produsert av spanske CAF, på plass i 2024,  noe som vil plassere Oslo helt i toppen av europeiske kollektivbyer med trikk.

De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler.

«CAF har med sitt vel utprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene" sier Marianne Vik, som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

«De nye trikkene er vel utprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum. Tradisjonen tro vil de få navn etter året de blir bestilt, og det betyr at disse vil hete SL 18,» sier Marianne Vik.
«Med de 87 nye trikkene blir det mulig å frakte om lag 100 millioner årlige reisende. Dette blir et viktig bidrag i Sporveiens arbeid med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo», sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2017 gjennomført om lag 267 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3700 ansatte og omsetter årlig for 4,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.