Ankomst MX nr 100 - bildespesial!

Ankomst MX nr 100 - bildespesial!

Lørdag før palmesøndag ankom MX-tog nr 100 til Oslo, og ble kjørt trygt i land fra Kielfergen og videre til Ryen, der toget nå klargjøres.

Leveransen representerer en viktig milepæl i leveransen av nye T-banevogner til Oslo.

Sporveien er et produksjonskonsern som eies 100 % av Oslo kommune. Eier og generalforsamling er representert ved Byrådsavdeling for samferdsel, miljø og næring.

Torgeir Kristiansen

Konserndirektør kommunikasjon Kommunikasjon, marked og samfunnsansvar. +47 901 27 909

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2020 gjennomført 155 millioner enkeltreiser.

Konsernet har 3700 ansatte, og i 2020 hadde selskapet en omsetning på 4,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.