Grorudbanen tilbakeføres til normal drift mellom Hasle og Økern

Grorudbanen tilbakeføres til normal drift mellom Hasle og Økern

Sporet mellom Hasle og Økern skal klargjøres for ordinær, dobbeltsporet drift mellom Økern og Hasle. T-banetrafikken på denne strekningen har i ca et år foregått på et spor på grunn av arbeidene med «koblingssonen» for dagens Grorudbane og den kommende Lørenbanen som settes i drift i april 2016.

Hva skjer i stengehelgen 10.- 11.januar 2015?

Denne helgen skal Sporveien tilbakeføre spor, sporveksler samt signal- og sikringssystem for å kunne kjøre ordinært på to spor på strekningen mellom Hasle og Økern. Det blir derfor nødvendig å kjøre buss for T-bane mellom Tøyen og Vollebekk denne helgen. Det vil være omstigning mellom T-banens linje 5 og buss for T-bane på Tøyen og korrespondanse på Vollebekk.

Omfattende arbeid

Sporveien har gjennomført et svært omfattende arbeid på Hasle i det året T-banen har kjørt på et spor mellom Hasle og Økern. Det er etablert en egen koblingssone ved Hasle der Grorudbanen og Lørenbanen enten vil skille lag eller møtes. Alt arbeidet er gjennomført i samsvar med budsjett og innenfor fastsatte tidsrammer.

«Jeg er glad for at Grorudbanen igjen kan gjenoppta normal drift etter et år med enkeltsporet drift. Denne driftsformen var nødvendig for å kunne etablere koblingssonen på Hasle. Det er derfor gledelig å kunne gjenoppta normal drift på Grorudbanen samtidig som jeg konstaterer at arbeidet med Lørenbanen er i rute. Sporveien ser virkelig frem til å kunne åpne Lørenbanen som planlagt i april 2016,» sier T-banedirektør Bjørn Granviken

Normal drift på begge spor fra mandag 12.januar

Mandag 12. januar åpner Sporveien igjen for normal dobbeltsporet drift på denne strekningen. Samtidig pågår arbeidene med Lørenbanen for fullt. Sprengningsarbeidene er nå ferdige på hele strekningen mellom Hasle og innslagspunktet på Ringbanen mellom Carl Berner og Sinsen.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2014 gjennomført vel 200 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,2 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet eier også datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien operer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.