Fra venstre: Prosjektleder Maria Suhr fra Sporveien,  innkjøper Nils Harald Løvdal Roland, prosjektleder i Implenia Norge Leif Abrahamsen og adm. dir. i Implenia Norge, Audun Aaland
Fra venstre: Prosjektleder Maria Suhr fra Sporveien, innkjøper Nils Harald Løvdal Roland, prosjektleder i Implenia Norge Leif Abrahamsen og adm. dir. i Implenia Norge, Audun Aaland

Implenia skal ruste opp veistrekningen Storokrysset-Disen

Sporveien, som er byggherre i prosjektet, har gitt oppdraget med å ruste opp det slitne veipartiet i Grefsenveien til selskapet Implenia Norge AS. Kontrakten har en verdi på ca. 150 MNOK og det er et komplisert og omfattende arbeid selskapet skal utføre.

Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av «Fremtidens byreise», som inkluderer anskaffelsen av de nye trikkene til Oslo kommune samt tiltak for å tilrettelegge infrastrukturen for de nye trikkene.

Prosjektleder Maria Suhr i Sporveien er glad for at de endelig kan starte arbeidet med denne veistrekningen som i mange år har vært utfordrende, både for trikkeførere, passasjerer, bilister, syklister og fotgjengere.

– Den utslitte trikkeinfrastrukturen gjør at trikken må holde lav fart på strekningen. I tillegg bidrar huller i asfalten til farlige situasjoner og skader på biler som kjører i veien. På strekningen er det også store køproblemer for kollektivtrafikken i retning sentrum. Grefsenveien mangler videre tilrettelegging for sykkel og fortauene her er smale og utslitte, sier Suhr.

Samarbeid mellom tre kommunale aktører

Når Sporveien i samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten skal utbedre forholdene i Grefsenveien, er det ønskelig å samtidig oppgradere overvann og vann- og avløpsnettet i området slik at man unngår nye gravinger her i nær fremtid. Både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten er derfor en del av prosjektet. Blant annet skal Bymiljøetaten etablere et nytt overvannsanlegg på Disenjordet og i tillegg skal en av Oslos to hovedforsyningsledninger for vann byttes. Dagens ledning ligger midt i Grefsenveien under sporfundamentet, er nærmere 100 år gammel og er for liten for dagens og fremtidens behov.

– Vi har estimert anleggsperioden til halvannet år og den viktigste årsaken til varigheten er kompleksiteten og omfanget av de planlagte vann- og avløpsarbeidene, sier Suhr.

Implenia sterkest på pris og oppdragsforståelse

Suhr forteller at på grunn av omfanget og den tverrfaglige kompleksiteten i prosjektet, innbefattet det at tre kommunale aktører skal arbeide tett sammen, så var kvaliteter som oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring, i tillegg til pris, vektet høyt i konkurransen. Implenia hadde høyest score på både pris, oppdragsforståelse og kompetanse/erfaring og trakk dermed det lengste strået i konkurransen.

– Et prosjekt innenfor Implenias kjernevirksomhet

Implenia Norge er en del av Implenia Group, som er den ledende aktøren innenfor bygg- og anleggsvirksomhet i Sveits. Det norske selskapet har 600 ansatte, hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo og med kontorer i Bergen, Ålesund, Orkdal, Stjørdal, Brønnøysund, Mo i Rana og Bodø samt hovedverksted og lager på Dal i Akershus. Implenia Norge omfatter også datterselskapene Norbridge AS og Midtnorsk Betongsprøyting AS.

Audun Aaland, administrerende direktør, Implenia Norge, er svært fornøyd med at Sporveien valgte dem.

– Vi har levert mange spennende og utfordrende infrastrukturprosjekter over hele landet. Disse har innebefattet vei-, bane- og grunnarbeid, vann og avløp, betongkonstruksjoner, bruer, tunneler, vann- og frostsikring, fjellsikring og miljøtjenester. Kompleksiteten i Grefsenveien-prosjektet gjør at vi får fremvist noen av selskapets kompetanseområder, og vi gleder oss til å komme i gang, sier Aaland.

For mer informasjon:

Maria Suhr

Prosjektleder for Grefsenveien, Sporveien

E-post: maria.suhr@sporveien.com

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2017 gjennomført om lag 267 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3700 ansatte og omsetter årlig for 4,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.