Kolsåsbanen er ferdigstilt og åpnet for trafikk helt til Kolsås

Kolsåsbanen er ferdigstilt og åpnet for trafikk helt til Kolsås

Kolsåsbanen er gjenåpnet etter åtte år uten trafikk, og Bærums befolkning har igjen fått T-bane hele veien til Kolsås. Søndag 13. oktober gjenåpnet stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås og T-banen trafikkerer med det hele strekningen på Kolsåsbanen.

Gjenåpningen av den tradisjonsrike Kolsåsbanen fra 1924 representerer en viktig milepæl i utviklingen av kollektivtrafikken i Akershus og Oslo. Banen er bygget med metrostandard og er i dag en kapasitetssterk og moderne T-bane som er raskere og sikrere enn den gamle Kolsåsbanen. Banen ble stengt i 2006 fordi det ikke var forsvarlig å trafikkere den uten at det ble gjort store utbedringstiltak. 13 nye stasjoner er bygget med universell utforming på strekningen mellom Montebello i Oslo og Kolsås i Bærum, og det er etablert 750 innfartsparkeringsplasser.

«Dette er en historisk dag for hele kollektivtrafikken i Akershus og Oslo og en viktig milepæl for utbyggingsarbeidet i Sporveien. Byggingen av nye Kolsåsbanen er med dette ferdig og vi åpner stasjonene nr. 98, 99 og 100 i Sporveiens T-banesystem. Jeg er stolt over at vi i dag kan levere en topp moderne T-bane til Bærums innbyggere innenfor tids- og kostnadsrammen på 2,9 milliarder kroner", sier sporveissjef Cato Hellesjø.

Kollektivløft for Bærum

«- Åpningen av hele Kolsåsbanen gir et kollektivløft for hele Bærums befolkning. Dette vil nok gjøre hverdagen enklere for mange, ved at enda flere får mulighet til å reise kollektivt til og fra jobb. Det er et godt miljøvalg, og for mange vil det bli mer tidseffektivt enn å stampe i bilkø på overfylte veier. T-banen har hatt den største veksten i antall reisende de siste årene, og kundetilfredsheten har også økt kraftig. Årsaken er at linjenettet gjør det enkelt å komme seg rundt i hovedstadsområdet, T-banen kjører ofte, den er effektiv og kommer i tide", sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Utbyggingen av Kolsåsbanen har blitt gjennomført i tre faser, med Sporveien som byggherre. Første fase omfattet strekningen fra Montebello i Oslo til bygrensen ved Lysakerelven. Oslo kommune finansierte denne delen av Kolsåsbanen. Akershus fylkeskommune har finansiert oppgraderingen fra Lysaker til Gjønnes i fase 2, og ferdigstillelsen til Kolsås. Totalt har 12 km med banestrekning blitt modernisert og 13 nye stasjoner er blitt bygget, til en prislapp på 2,9 millioner kroner.

Milepæler i utbyggingen av Kolsåsbanen:

• 18. august 2008 ble delstrekningen fra Montebello, via Ullernåsen til Åsjordet stasjon åpnet og tatt i bruk.
  • 17. august 2010 ble banen forlenget og stasjonene Bjørnsletta og Jar ble bygget.
  • 15. august 2011 ble banen videreført og forlenget til Ringstabekk og Bekkestua stasjon.
  • 8. oktober 2012 ble banen forlenget til Gjønnes stasjon.
  • 15. desember 2013 ble banen ferdigstilt videre fra Gjønnes til Haslum og Avløs stasjon.
  • 12. oktober 2014: Kolsåsbanen er ferdigstilt fra Avløs videre til Gjettum, Hauger og Kolsås stasjon.

Les også: Kolsåsbanen gjenåpner for ordinær drift 12.oktober

Fakta om Kolsåsbanen:

• T-banen fra Kolsås har avgang hvert kvarter, og fra Kolsås til Majorstuen tar turen 26 minutter. Billettprisen er den samme for hele T-banesystemet, som ligger i sone 1.
  • Det er lagt opp til korrespondanse på Kolsås mellom T-banen og busslinje 151 fra Rykkinn og linje 753 fra Lommedalen og Bærums Verk.
  • Busslinje 142 som har kjørt som erstatning for T-bane linje 2 mellom Kolsås og Avløs, er nå nedlagt. Det er 200 innfartsparkeringsplasser på Kolsås stasjon.
  • Kolsåsbanen ble åpnet i 1924.
  • Det ble bygget vognhall, verksted og direktørbolig på Avløs.
  • I 1930 ble det bygget enkeltspor mellom Avløs og Kolsås.
  • I 1942 ble strekningen fra Jar til Sørbyhaugen åpnet, og det ble bygget dobbeltspor mellom Avløs og Kolsås.
  • De tradisjonelle brede, blå Kolsåsvognene ble satt i drift og trafikkerte Kolsås-Majorstuen-Nationaltheatret.
  • Kolsåsbanen var i dårlig stand da den ble stengt i 2006, og oppgradering var helt nødvendig. Sporveien har vært byggherre i prosjektets tre faser, som har omfattet oppgraderingen fra Sørbyhaugen i Oslo til Kolsås i Bærum.
  • Banen er bygget i eksisterende trasé, og den 12 km lange banestrekningen har fått full utskiftning av underbygning, overbygning, sviller, skinner, nye stasjoner og oppgradert strømforsyning.
  • De 13 nybygde stasjonene på Kolsåsbanen er bygget etter dagens retningslinjer for universell utforming, og har plattform for 6-vognstog på rett linje.
  • Alle planoverganger er fjernet.
  • Totalt har moderniseringen kostet 2,9 millioner kroner.
  • Oslo kommune har finansiert del 1, som har omfattet utbyggingen i Oslo, fra Sørbyhaugen til bygrensen ved Lysakerelven.
  • Akershus fylkeskommunen har finansiert utbyggingen i Bærum. Det har omfattet oppgraderingen fra Lysakerelven til Gjønnes, og videre til Kolsås.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2014 gjennomført vel 200 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,2 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet eier også datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien operer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.