Etter støping freses kantene på trikkeskinnen slik at skjøten blir glatt og fin. I Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er det til sammen sveiset om lag 300 skjøter.

​Siste sveis av trikkeskinner på Grefsenplatået

Nå er de aller siste trikkeskinnene i den øvre delen av Grefsenveien sveiset sammen. Anleggsarbeidene som Sporveien gjennomfører mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er inne i en avsluttende fase, før åpning av toveis trafikk på strekningen i desember.

I løpet av gårsdagen ble de siste trikkeskinnene sveiset sammen i Grefsenveien, litt nedenfor krysset Grefsenveien/Myrerskogveien. Sporveien er ansvarlig for oppgraderingen av Grefsenveien fra Platåveien til Kjelsåsalléen holdeplass, og ferdiggjøringen av sveisingen er en milepæl i arbeidet med å oppgradere hele denne strekningen. Arbeidene er i rute.

– Trikkeskinnene sveises for hver 18. meter. Totalt på strekningen mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er det sveiset om lag 300 skjøter, hvorav hver skjøt tar cirka 45 minutter å sveise sammen, sier kommunikasjonsansvarlig Tone S. Tuhus i Sporveien.

Trafikk i begge retninger før jul
Hele strekningen i Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass er planlagt ferdigstilt før jul, slik at det på ny kan åpnes for trafikk i begge retninger på Grefsenplatået og Kjelsås.

– Etter at siste sveis nå er gjennomført, skal det blant annet utføres asfalteringsarbeider i veien og fuges rundt trikkeskinnene der dette mangler. I tillegg skal gangfelt på tvers av Grefsenveien merkes opp, holdeplasser skal istandsettes og vi foretar en generell opprydding i anleggsområdet, sier Tone S. Tuhus.

Det som står igjen for Sporveien å utføre av arbeider etter jul er utskifting av enkelte kontaktledningsmaster som holder strømkablene til trikken på plass. Dette arbeidet er planlagt ferdig utført i løpet av våren 2020.

Enveiskjøringen opphører
Når det åpnes for trafikk i begge retninger av Grefsenveien mellom Platåveien og Kjelsåsalléen holdeplass, vil enveiskjøringen på strekningen naturlig nok opphøre. Samtidig vil inn- og utkjøringen ved Kjelsåsveien/Midtoddveien stenges, slik at krysset blir tilbakestilt til slik situasjonen var før.

– Vi ønsker at bilistene bruker Grefsenveien i stedet for Kjelsåsveien når de kjører i retning Storokrysset. Det vil bli satt opp et skilt ved innkjøringen til Kjelsåsveien fra Midtoddveien som minner om dette, sier Tone S. Tuhus.

Det er planlagt at trikken vil være tilbake på Grefsen og Kjelsås i løpet av våren 2020.

(Til ev bildetekster):
Metoden som Sporveien bruker til skinnesveising kalles Thermit-sveis. En form av tegl plasseres først over skjøten på trikkeskinnen, og oppi formen helles flytende stål.

Formen av tegl blir fjernet etter at stålet er stivnet. Deretter freses kantene på trikkeskinnen slik at skjøten blir glatt og fin.

Del av Trikkeprogrammet
Oppgraderingen av Grefsenveien er en del av Trikkeprogrammet og en samlet plan for gateopprustning der Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samarbeider om gjennomføringen.

Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er ferdig i 2019, Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Les mer om oppgraderingen av Grefsenveien og alle deler av Trikkeprogrammet på www.fremtidensbyreise.no

FAKTA OM TRIKKEPROGRAMMET

I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.

I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.

I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.

Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).

Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.

De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.

Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.

De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021.

Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.

Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.

Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2018 gjennomført om lag 275 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3800 ansatte og omsetter årlig for 4,9 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.