Sporveien forbedrer skinnegang på Kjelsås fra mandag 14. juli

Sporveien forbedrer skinnegang på Kjelsås fra mandag 14. juli

Mandag 14. juli starter Sporveien arbeidene med oppgradering av skinnegangen på Kjelsås. Området skal rustes opp med nye fundamenter (betongplate) og nye skinner og sporveksler for trikk.  Når
skinnearbeidene i Midtoddveien er ferdig, vil det bli en støysvak og mer behagelig fremføring av trikk. Det blir enda mer effektiv drift gjennom vendesløyfa på Kjelsås.

Bakgrunn for arbeidet.

Trikkeskinnene i Midtoddveien er gamle og av dårlig kvalitet. Sporveien er for tiden i gang med omfattende utskifting av gamle og dårlige skinner i hele Oslo. Nå er turen også kommet til Midtoddveien.

Hva skal gjøres?

De gamle skinnene skal fjernes og det skal etableres nytt fundament og legges nye skinner. Samtidig skal også Vann- og Avløpsetaten også legge nye vannledninger i gaten. Arbeidet innebærer omlegging av vannledning og overvannsledning, Hafslund vil utføre omlegging av sine kabler i
anleggsområdet.

Støy og anleggstra­fikk

Byggearbeidene er beregnet å vare fra mandag 14.juli til fredag 31.oktober. For å kunne klare
dette vil det være nødvendig med skiftarbeider. Noe anleggsstøy må derfor påregnes utenom ordinær arbeidstid. De mest støyende arbeidene vil søkes lagt innenfor ordinær arbeidstid.

Mandag 14. juli

Trikken vil snu på Disen. Det vil bli satt opp buss for trikk i byggeperioden på strekningen mellom Kjelsås og Storo.

• Overgangen fra buss til trikk i retning mot sentrum vil være på Storo. ·
  • Overgangen mellom trikk og buss i retning mot Kjelsås vil være på Disen.

Mer informasjon om erstatningstilbudet finnes på Ruters hjemmesider

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2013 gjennomført vel 200 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3200 ansatte og omsetter årlig for om lag 3,5 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet eier også datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien operer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.