Vogn 108 klar til avgang fra Ljabru

Sporveien hedrer trofast sliter

I dag passerer trikk 108 i SL79-serien to millioner kjørte kilometer. Det tilsvarer 50 turer rundt jordkloden, eller 50 000 ganger rundt trikkenettet i Oslo. Sporveien markerte begivenheten i morgentrafikken.

Kaffe og boller, flagg og plakater var noe av det som møtte passasjerene om bord på trikk 108 grytidlig mandag morgen. Trikken kjørte fra Kjelsås litt over klokken sju, og tok med seg reisende på vanlig måte nedover Torshov og Grünerløkka, forbi Jernbanetorget og videre til Majorstuen og Ljabru. Årsaken til festivitasen var at trikk 108 på dagen i dag har kjørt hele to millioner kilometer.

Trikkevogn 108 ble satt i trafikk for 35 år siden, nærmere bestemt 20. august 1982. I løpet av disse årene har den fraktet rundt 2,5 millioner passasjerer.

«For Sporveien er dette en milepæl verdt å feire fordi vi ønsker å hedre en trikk som har holdt ut lenge. I tillegg gir det oss en anledning til å se fremover og glede oss over den formidable innsatsen som skal gjøres for kollektivtrafikken i Oslo,» sier konserndirektør for trikk, Birte Sjule.

Godt vedlikehold

Vogn 108 er den åttende SL79-trikken som er blitt satt i trafikk i Oslo. Det at akkurat denne trikken ble den første til å nå to millioner kjørte kilometer, skyldes ikke minst godt vedlikehold fra dyktige verkstedansatte i Sporveien.
Økt satsingI

Ide nærmeste årene skal det satses voldsomt på trikketilbudet i hovedstaden. Ny skinnegang, opprustede gater og hele 87 nye trikker er noe av det som skal være på plass innen 2024. Fornyelsen er allerede godt i gang.

«Satsingen på trikk i Oslo er noe alle innbyggerne i byen kan se frem til. Målet er å gi Oslo et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud – for å sikre at byens innbyggere får gode reiseopplevelser og kommer seg raskt fra A til B. Jeg er stolt og glad for at vi er på god vei for å sikre fremtidens byreise med trikk – og at vi er på sporet av et miljøvennlig og fremtidsrettet Oslo,» sier Birte Sjule.

FAKTA OM JUBILANTEN

• Trikk 108 er produsert av tyske Düwag.
  • Trikk 108 kom til Oslo 3. august 1982.
  • Trikk 108 ble satt i trafikk 20. august 1982.

To millioner kilometer kjørt betyr:

• 50 ganger rundt jorden (40 000 km).
  • 50 000 ganger rundt trikkenettet i Oslo (40 km).
  • 500 000 stopp på holdeplasser (stipulert).
  • 2 500 000 passasjerer (stipulert ut i fra 50 passasjerer pr. tur på trikkenettet).
  • 12 594 dager i trafikk (etter 34 år og seks måneder – trafikksatt 20. august 1982).
  • Emner

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,4 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveien eier datterselskapene Bussanlegg AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.