Velkommen til jul med Sporveien!

Velkommen til jul med Sporveien

Tradisjon tro inviterer Sporveien alle i Oslo til en rekke hyggelige juleaktiviteter i tiden frem til jul.

– I Sporveien gleder vi oss hvert år til å skape julestemning for alle i byen og de som reiser kollektivt. Julestemning i Oslo sentrum, levert av oss i Sporveien, er en lang tradisjon som vi er stolte av og som sprer juleglede for mange, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Sporveien, Torgeir Kristiansen.

Sporveien er kjent for å pynte en av trikkene med julelys og også en juleutstilling på nedlagte Valkyrien T-banestasjon. Begge deler skaper julestemning i bybildet i Oslo og for de som reiser kollektivt kan man også oppleve julestemning om bord på trikken på søndager i desember.

Sporveien har i likhet med mange andre virksomheter nylig gjort flere grep og iverksatt en rekke tiltak for å redusere energiforbruket og strømkostnadene.

– Vi gjort grundige vurderinger, og funnet ut at julebelysning utgjør et svært lavt energiforbruk da alle lysinstallasjonene består av LED-lys. Vi velger derfor tradisjon tro å gjennomføre de faste juleaktivitetene vi vet at mange setter stor pris på, sier Kristiansen.

Sporveien inviterer til følgende aktiviteter du kan delta på:

• Lystrikken: Kjører i Oslos gater i desember og sprer julestemning og glede.

I år er det fredag 25. november kl. 12.30 lysene tennes på trikk nr. 137 . Møt opp på Stortorvet i Oslo sentrum, for å delta på lystenningen. Det er ingen ringere enn ordfører Marianne Borgen som står for selve tenningen. I tillegg til ordføreren deltar trikkesjef Birte Sjule og det blir julemusikk fra Sporveismusikken og besøk fra både Sporveiens maskot Panto og Nissemor.

Ideen om å sette lys på en trikk ble klekket ut av Sporveisansatt i 2014 og hvert år etter det har en julepyntet trikk trafikkert Oslos trikkelinjer i desember. Det er stor stas å være vognfører på lystrikken, og spesielt gøy er det å være med den dagen lysene tennes.

Lystrikken kjører i ordinær rutetrafikk i desember etter at lystenningsarrangementet er over, så det er bare å holde øynene åpne: Kanskje får du en tur med årets juletrikk?
Lystrikken
Lystrikken kjører rundt i Oslos gater i desmber. Foto: Sporveien
  • Nissetrikken: Nissetrikken kjører to avganger hver søndag i advent, kl. 13.00 og kl. 14.00 fra Stortorvet i Oslo sentrum. Turen er gratis, og om bord får du høre koselig julemusikk fra Sporveismusikken. I tillegg dukker Sporveiens maskot Panto eller Nissen opp, og hjelper til med å dele ut noe søtt og godt til barna.

Første avgang med Nissetrikken i år blir søndag 27. november. Vel møtt!
Marianne Borgen
Marianne Borgen om bord på lystrikken. Foto: Sporveien
  • Juleutstilling på Valkyrie Plass: Tradisjonen med et eget juletablå på nedlagte Valkyrie Plass T-banestasjon strekker seg også flere år tilbake i tid. Kjører du med T-banen fra Majorstuen i retning Nationaltheatret kan du få med deg noen glimt av årets utstilling.

Denne utstillingen blir også åpnet fredag 25. november, og vil være å se på nedadgående perrong hele desember.

I år som tidligere år er vi så heldige å ha med oss ordfører Marianne Borgen på dette stemningsfulle arrangementet nede i mørket for inviterte gjester og fremmøtt presse.
Juleutstilling på Valkyrie plass
Sporveiens god jul-hilsen på nedlagte Valkyrie plass.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2021 gjennomført 156 millioner enkeltreiser.

Konsernet har 3 600 ansatte, og i 2021 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk – det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.