Lanserer Studenttelefonen - åpen samtaletjeneste hele natten

I dag åpner Studenttelefonen, et samarbeid mellom Mental Helse Hjelpetelefonen og helsepersonell ved Studentsamskipnadene i Sørøst-Norge (SSN) og Agder (SiA), samt KoRus Sør.

Studenttelefonen skal være et supplement til det helsetilbudet som allerede finnes på campusene. Den vil være åpen i tidsrommet kl. 17.00 - 07.00 hver dag, både hverdager, helger og helligdager - og vil være et gratis, anonymt og landsdekkende lavterskeltilbud til alle landets studenter. Tjenesten vil også inneholde en chatfunksjon.

Nummeret er 116 123 med direkte innvalg #3, slik at de som trenger å snakke med noen slipper å stå i køen på Hjelpetelefonen.

Et av flere tiltak
- Vi er veldig glade for dette tilbudet og samarbeidet med Mental Helse. Dette er et av flere tiltak som vi iverksetter for å hjelpe studenter som synes denne pandemien er krevende å komme seg gjennom, sier leder for helsetjenesten i Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN), Hanne K. Bratland.

I tillegg til vanlige samtaler med psykologer og samtaleterapeuter, tilbyr SSN også dropin-samtaler på dagtid, tankeviruskurs og digital, gratis trening for alle studenter. Det deles også ut penger til studenter som ønsker å sette i gang egne aktiviteter på campus.

- Vi jobber også for tiden med å finne ut av hvilke tiltak vi skal sette i gang for midlene vi har blitt tildelt fra Kunnskapsdepartementet. Vi samarbeider tett med studentene og USN i dette arbeidet fordi det er viktig å sette i gang med aktiviteter som studentene faktisk ønsker, sier Bratland.

Studenttelefonen er finansiert med midler fra Stiftelsen DAM, Bergesenstiftelsen og Helsedirektoratet - foreløpig for ett år.

• studentaktiviteter
  • student