Dette bildet er ikke til fri bruk. Bilder til fri bruk under saken. Foto: Camilla Damgård / Maihaugen

Dronningens barnerom på museum

Nå kan du se soverommene dronning Sonja hadde som barn og ungdom på museum. Denne uken åpnet andre etasje av Dronning Sonjas barndomshjem på friluftsmuseet Maihaugen på Lillehammer. Dronningen selv har vært den viktigste konsulenten.

Andre etasje av huset ble åpnet i en privat seanse med dronning Sonja og hennes familie og venner tidligere denne uken. Dronningen har selv vært helt sentral i å gjenskape barndomshjemmet, som tidligere sto i Tuengen allé 1B på Vinderen i Oslo.

Hjemmet flyttet fra Oslo

Dronning Sonjas barndomshjem ble flyttet til Maihaugen høsten 2016. Her er boligen gjenreist og restaurert med den opprinnelige 1930-tallsfasaden i funkisstil.

Villaen inngår i Boligfeltet på Maihaugen, med hus fra ulike tiår av 1900-tallet. Huset er innredet slik det var mens dronningen bodde der, fra hun ble født i 1937 til hun giftet seg i 1968.

Viktige bidrag fra dronningen og familien

Første etasje med kjøkken, stue og spisestue, var ferdig restaurert og åpnet i august 2018. Da var kongeparet, kronprinsparet og venner og familie av dronningen tilstede.

Museets fagfolk kunne ta utgangspunkt i en rekke historiske fotografier for å gjenskape første etasje. Men fra andre etasje fantes det ikke tilsvarende fotografier.

Da ble bygningsmessig detektivarbeid og hukommelsen til dronningen og hennes familie avgjørende. Takket være familiens bidrag er nå også andre etasje tilbakeført, med soverommene dronningen hadde som barn og ungdom, og foreldrenes soverom.

Originale gjenstander

Hjemmet er innredet med en stor del originale gjenstander og annet tidsriktig interiør som gjør at det å komme inn i huset er som å gå inn i en annen tid.

I barnerommet står en grønnmalt skuvseng oppredd med rutete sengetøy, og foran vinduet står symaskinen til dronningens mor, Dagny Haraldsen.

På ungdomsrommet står et portrett av den gang kronprins Harald på skrivebordet, og i bokhyllene står dronningens egne bøker fra ungdomsårene. Akkurat slik det sto i årene da de to var kjærester.

Les også: Restaureringen av Dronning Sonjas barndomshjem

Den hemmelige kjærligheten

Etter at Sonja Haraldsen møtte Kronprinsen i 1959 måtte paret vente ni år på Kong Olavs tillatelse til å gifte seg. I denne tiden var barndomshjemmet et av få steder hvor paret kunne møtes, og i kjellerstuen hadde de selskaper og mye moro. Også denne skal restaureres og åpner neste år.

Forlovelsen ble kunngjort 19. mars 1968 med påfølgende bryllup i 29. august 1968.

Kronprins Harald ble den første europeiske tronarving som giftet seg borgerlig. Historien om forlovelsen er derfor også en historie om Norge og Europa i endring. Denne historien ønsker museet å fortelle i huset.

Les også: Den hemmelige kjærligheten som kunne veltet monarkiet

Åpent for publikum

Dronning Sonjas barndomshjem på Maihaugen er åpent for publikum daglig til 13. oktoberSøndag 8. september er det åpent hus hvor museets fagfolk forteller om restaureringen og historien til huset. Ellers er Dronning Sonjas barndomshjem åpent i museets høysesong om sommeren.

Stiftelsen Lillehammer museum er overbygningen for de seks museene Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad, Sigrid Undsets hjem Bjerkebæk, Lillehammer Kunstmuseum, Maihaugen, Norges Olympiske Museum, Norges Postmuseum og kunnskapssenteret Norsk Håndverksinstitutt. Vi legger til rette for at mennesker skal lære noe sammen – og få gode opplevelser.

Kjell Marius Mathisen

Avdelingsleder for kulturhistorie i Stiftelsen Lillehammer museum 41 21 04 21