Jakob Weidemann, Blå komposisjon, 1948 (utsnitt), Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Thomas Widerberg

Jubileumsutstilling for Jakob Weidemann

Lillehammer Kunstmuseum feirer Jakob Weidemanns 100-årsjubileum med en ny utstilling om den tidligste perioden i hans kunstnerskap. Utstillingen "Kinds of Blue – Jakob Weidemann 1942–1957" vises fra 13. mai til 27. august.

Jakob Weidemann er en av Norges mest anerkjente og tidlige abstrakte kunstnere, og i år er det 100 år siden han ble født.

Den unge Weidemann

Jubileumsutstillingen i Weidemanns hjemby Lillehammer, vil vise mer enn 80 malerier fra hans tidlige karriere, som begynte da han var bare 19 år gammel.

Dette er den første museumsutstillingen som tar for seg denne perioden, som er den minst kjente i hans kunstnerskap. Også de som har et forhold til Weidemanns kunst fra før, vil kunne gjøre nye oppdagelser.

Kreativ pioner

I denne fasen av kunstnerskapet utfoldet Weidemann en voldsom kreativitet som ikke ser ut til å kjenne noen grenser. Uanstrengt utviklet han forskjellige varianter av abstraksjon på begge sider av grensen mellom figurativ og nonfigurativ kunst.

Blant maleriene som vises i utstillingen er flere fra Christen Sveaas Kunststiftelse, som eier en av de største samlingene av Weidemanns kunstverk.

I tillegg til utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum kan publikum også se Weidemanns største maleri på Lillehammer i juli og august. Det ca. 100 kvadratmeter store kunstverket "Mai" fra 1967, henger som bakgrunn i kulturhuset Maihaugsalen, hvor det er tilgjengelig for publikum gjennom sommeren.

Lillehammer Kunstmuseum viser i sommer også utstillingen "Det eventyrlige – mellom myte og virkelighet".

Nils Ohlsen

Direktør for Lillehammer Kunstmuseum 40 43 63 63