Foto: Veslemøy Furuseth / Maihaugen

Pressevisning av Dronning Sonjas barndomshjem

Onsdag 4. september kl. 9.00 inviterer vi til pressevisning av Dronning Sonjas barndomshjem på Maihaugen. For første gang kan vi vise fram dronningens barnerom og ungdomsrom i andre etasje, som nå er ferdig restaurert.

Første etasje av Dronning Sonjas barndomshjem, med kjøkken, stue og spisestue, var ferdig restaurert og åpnet i august 2018. Nå er også andre etasje tilbakeført til slik den var da dronningen og familien hennes bodde i huset. Her kan man blant annet se soverommene dronningen hadde som barn og ungdom, og foreldrenes soverom.

Dronningen bistått

Dronning Sonjas barndomshjem ble flyttet fra Vinderen i Oslo til Maihaugen på Lillehammer høsten 2016. Her er boligen gjenreist og restaurert med den opprinnelige 1930-tallsfasaden i funkisstil.

Villaen inngår i Boligfeltet på Maihaugen, med hus fra ulike tiår av 1900-tallet. Huset er innredet slik det var mens dronningen bodde der, fra hun ble født i 1937 til hun giftet seg i 1968.

Dronningen og hennes familie har bistått museet i å gjenskape hjemmet slik det var opprinnelig. En stor del av inventaret er originalt.

Les også: Restaureringen av Dronning Sonjas barndomshjem

Den hemmelige kjærligheten

Etter at Sonja Haraldsen møtte Kronprinsen i 1959 måtte paret vente ni år på Kong Olavs tillatelse til å gifte seg. I denne tiden var barndomshjemmet et av få steder hvor paret kunne møtes.

Forlovelsen ble kunngjort 19. mars 1968 med påfølgende bryllup i 29. august 1968.

Kronprins Harald ble den første europeiske tronarving som giftet seg borgerlig. Historien om forlovelsen er derfor også en historie om Norge og Europa i endring. Denne historien ønsker museet å fortelle i huset.

Les også: Den hemmelige kjærligheten som kunne veltet monarkiet

Åpent for publikum

Pressevisning

Presse som ønsker å delta på førvisningen i Dronning Sonjas barndomshjem onsdag 4. september kl. 09.00 bes melde seg på til pressekontakt (under) på forhånd. Fagfolk fra Maihaugen viser rundt og svarer på spørsmål.