Nå lanseres nye STIHL iMOW®: utviklingen og testene bak roboten

I valget mellom en robotgressklipper og en vanlig gressklipper er det som oftest ønsket om en perfekt klippet og sunn plen som får vektskålen til å tippe over til fordel for robotgressklipperen. Det tror i hvert fall Martin Ullrich, prosjektleder i utviklingen av den nye generasjonen STIHL iMOW®.

– Robotens regelmessige klipping gir et jevnt klippemønster og en særdeles sunn struktur på plenen. Det ferske finklippede gresset blir fordelt på plenen og fungerer som gjødsel som forbedrer plenens kvalitet, sier Martin Ullrich og fortsetter:
– Et annet aspekt som ofte brukes som argument for investering i robotgressklipper, er tiden man sparer, den tiden som tidligere ble brukt på å klippe gresset, kan brukes på noe annet.

Under dekselet består robotgressklipperen av en kombinasjon av elektronikk, mekanikk og programvare. Utviklingen av en maskin som iMOW® tar flere år, og den nye generasjonen iMOW® har dessuten gjennomgått prøvelser som pandemi, brudd i leveransekjeder og råvaremangel. Samtidig innebærer selve utviklingen flere avanserte ledd med høye krav til samarbeid på tvers av avdelinger.

Effektiv og brukervennlig
Et viktig aspekt for en robotgressklipper er den aktive tiden – det vil si tiden robotgressklipperen trenger for å klippe et bestemt område, inkludert ladepauser. Takket være maskinens store klippebredde og kraftige batterier er den aktive tiden kortere og mer effektiv sammenlignet med lignende produkter på markedet.

– Nye iMOW® har en intelligent ladestyring som muliggjør rask lading under klippingen og en langsommere lading etter avsluttet klipping. Dette innebærer at plenen hovedsakelig tilhører hageeieren og ikke robotgressklipperen, sier Martin Ullrich.

Med appen MY iMOW® kan hageeieren kontrollere sin iMOW® direkte på smarttelefon eller nettbrett. Appens design, i kombinasjon med produktet, gir en helhetlig og komfortabel brukeropplevelse.

Omfattende tester sikrer høy kvalitet
iMOW® har gjennomgått grundige utholdenhets- og funksjonstester på tvers av kontinentene for å sikre drift uansett gresstype, gresshøyde og topografi. Testene er utført både i reelle miljøer, i hager av varierende kompleksitet, og under simulerte forhold.

– Vi undersøkte hvordan iMOW® reagerer på ulike situasjoner i en simulator, som gjøres 100 prosent digitalt, med fordel av at et veldig stort antall hager kan oppleves. Simulatoren er koblet til reelle forhold – som en flysimulator på en spillkonsoll, sier Martin Ullrich.

Service lar deg senke skuldrene
I dag er hagen et sted for avkobling og et møtested for familie og venner. Designet på robotgressklipperen er derfor viktig, siden maskinen blir en del av hagen og dens utseende. Like viktig er det at robotgressklipperen ikke permanent gjør plenen utilgjengelig, men raskt overlater den til eierne etter ferdigstilt arbeid. Dette, mener Martin Ullrich, kan hageeieren påvirke sammen med sin lokale forhandler, blant annet gjennom å velge en iMOW® med passende størrelse for hagen.

– Forhandleren tilbyr hjelp med installasjon og igangsettelse, men hjelper også til med å velge den maskinen som passer best til den enkelte kunde og forutsetning, sier Martin Ullrich og fortsetter:
– Profesjonell installasjon kan være avgjørende for å sikre at robotgressklipperen kan jobbe problemfritt i det lange løp. Dessuten kan forhandleren tilby tjenester som vedlikehold og oppbevaring når sesongen er over. Dermed slipper kunden ikke bare å klippe plenen, men også en stor del av vedlikeholdet som hører med.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Benedicte Movik, pressekontakt STIHL Norge,+47 33 42 05 00, benedicte.movik@stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14