Til minne om Eva Mayr-Stihl

Til minne om Eva Mayr-Stihl

Eva Mayr-Stihl, forretningskvinne og filantrop, døde 9. april 2022. Mayr-Stihl var en målbevisst gründer som bidro til suksessen til STIHL og gjennom 33 år var en del av den øverste ledelsen i det familieeide selskapet. Gjennom sine mange år i Advisory Board og Supervisory Board satte hun sitt preg på selskapets strategiske retning.

Sterk vekst og internasjonalisering
Mayr-Stihl begynte å arbeide i farens selskap i 1960. Siden hun hadde utdannet seg innen forretningsadministrasjon og lingvistikk, fikk hun ansvaret for annonser og markedsundersøkelser i familiebedriften. Hennes ekspertise og ønske om en ledende rolle i selskapet ga fort resultater, da hun og de tre søsknene ble gjort til kommandittister i 1961. To år senere ga faren henne myndighet til å representere selskapet og gjennomføre transaksjoner på vegne av det. Etter farens bortgang i 1973 ble Mayr-Stihl nestleder i styret med ansvar for finans og styring fra 1975. Da hun begynte å arbeide i STIHL, hadde selskapet 740 ansatte og en årsinntekt på 12,8 millioner euro. Under hennes ledelse fikk hun og broren Hans Peter Stihl utviklet familiebedriften til et internasjonalt konsern med en stadig voksende produktportefølje og produksjonsanlegg i Tyskland, USA, Brasil, Sveits, Østerrike, Kina og Filippinene. I 2002 tok Mayr-Stihl og familiens aksjonærer et skritt tilbake fra konserndriften. Etter at det ble utnevnt et styre som var utenfor familiens kontroll, ble hun medlem av STIHL Advisory Board.

Mayr-Stihl rettet fokus mot selskapets økonomi mens hun satt i ledelsen. Hans Peter Stihl har beskrevet søsterens rolle i ledergruppen til STIHL som en «fornuftens røst» som tilførte den «nødvendige balansen»: «Hver gang jeg hadde litt for høytflygende investeringsplaner, som skjedde iblant, fikk hun meg ned på jorda igjen.» Stihl sitt tidkrevende arbeid med ulike tyske selskaper hadde neppe vært mulig uten søsteren, som ofte steppet inn for ham og påtok seg flere oppgaver i selskapet. De to delte kontor i mange år, noe som skapte et sterkt bånd mellom dem.

Sterkt samfunnsansvar og engasjement for en bærekraftig verden
Den andre bærebjelken i livet til Mayr-Stihl var det filantropiske arbeidet hennes. I 1986 grunnla hun og ektemannen Robert Mayr Andreas Stihl-stiftelsen, en ideell organisasjon som i 2004 ble omdøpt til Eva Mayr-Stihl-stiftelsen. Stiftelsen ble etablert for å finansiere prosjekter innenfor dyrevelferd, utdanning, vitenskap, forskning, kunst og kultur. I dag støtter organisasjonen en rekke ulike programmer, blant annet et legatprofessorat for skoggenetikk ved Universitetet i Freiburg og en forskningsgruppe som jobber med gjenvinnbare materialsykluser. Annethvert år samarbeider Eva Mayr-Stihl-stiftelsen med skogbruksfakultetene ved tyske universiteter om å organisere den tyske skogvitenskapsprisen. Hittil har organisasjonen donert mer enn 38 millioner euro til formål som er i tråd med oppdraget deres: «Vi tror på å jobbe for en bedre verden der både fysisk og psykisk helse i tillegg til en sterk ansvarsfølelse for bærekraftig miljøarbeid er viktige verdier for alle som bor der.»

Flere priser
11. november 2009 ble Mayr-Stihl tildelt Konrad Adenauer-stiftelsens pris for sosial markedsøkonomi i Paulskirche i Frankfurt am Main. I 2011 mottok hun Forbundsrepublikken Tysklands fortjenesteorden av 1. klasse, og hun ble den første kvinnen som ble overrakt Waiblingens bynøkkel. I 2019 ble Mayr-Stihl gjort til æressenator ved Universitetet i Freiburg.

STIHL er meget triste over tapet av Mayr-Stihl.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14