Det svenske landslaget setter ny nordisk rekord i lag-VM

Det svenske landslaget setter ny nordisk rekord i lag-VM

Målet om å bli det beste laget i Europa ble for tøft for svenskene under gårsdagens lag-VM i Timbersports, og de endte til slutt på en syvendeplass.

Da det svenske laget i Timbersports reiste til Praha var målet å reise hjem som det beste europeiske laget. Dagen startet derimot ikke som planlagt, og det ble vanskelig å nå målet. I åttendedelsfinalen møtte de Storbritannia, som måtte se seg slått av et sultent svensk lag. Men i kvartfinalen tok det slutt da de møtte storfavoritten New Zealand. Svenskene endte som tredje beste europeiske lag.

– Vi ser at det er noen andre i Europa som står på og også gjør jobben sin. De er flinke, det skal de ha, men vi kommer tilbake, sier Ferry Svan.

Ny nordisk rekord

Til tross for tapet mot New Zealand gikk svenskene av scenen med hodet hevet. Etter en sterk innsats slo de til med ny nordisk rekord, og den nye tiden på et drøyt minutt, 1:00:35, er en forbedring med drøye tre sekunder.

– Jeg er kjempefornøyd med lagets innsats og at vi avslutter på topp mot New Zealand, vi kunne ikke gjort det bedre, sier Calle Svadling.

Norge slått ut i 16-delsfinalene

For det norske laget gikk det ikke helt veien i går kveld. Gutta tok seg videre fra last chance-gruppen der de med tiden 1:16:04 fikk en knepen seier over Italia. Men i neste runde ble Polen for sterke, og det norske landslaget var ute av dansen.

– Det føles helt OK, vår plan var å ta oss til en kvartsfinale, men dessverre nådde vi ikke helt opp. Vi gjør noen småfeil, men det føles bra både psykisk og fysisk, så nå får vi reise hjem og trene og analysere, sier Vebjørn Sønsteby. Svenskene har vært hakket bedre enn nordmennene i hele år, men de norske gutta gir seg ikke uten kamp.

– For å slå Sverige må vi trene mer og lokke til oss flere atleter. Vi er ikke så langt bak, men akkurat nå savner vi noe, konstaterer Vebjørn.

Australia beholder tittelen som verdensmester

Kvelden endte med en kamp mellom de store nasjonene USA, New Zealand og Australia. Samtlige så sterke ut og var sultne på gull. I finalen sto det mellom Australia og New Zealand. Det ble en jevn kamp mellom kjempene som er store favoritter både i lag og i kveldens individuelle konkurranse. Det er også disse lagene som har flest verdensmestertitler i beltet. Etter en nervepirrende finale var det tittelforsvarer Australia som nok en gang kunne heve trofeet over hodene.

Ferry Svan konkurrerer individuelt i VM

I kveld skal de tolv beste atletene i Timbersports gjøre opp om verdensmestertittelen i det individuelle VM. Svenske Ferry Svan er eneste individuelle deltaker fra Norden, og skal representere Sverige individuelt for første gang i sin Timbersports-karriere.

– Jeg ser at jeg er i god form og har gjort det bedre for hvert heat, så det skal bli kult å konkurrere og vise hva jeg er god for i morgen, sier en konkurranseklar Ferry Svan.

– Ferry kan helt klart nå til Hot Saw-runden. Han har vist at han er i form og at han har viljen, sier Vebjørn.

Resultat lag-VM 2019

Sted:

Industrial Palace, Výstaviště, 170 00 Praha 7-Bubeneč, Tsjekkia

Livestream:

Konkurransene begge dager vil livestreames på:

TV2 Sumo, www.stihl-timbersports.com, https://www.facebook.com/stihltimbersports, https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv og https://www.twitch.tv/stihltimbersports

Om STIHL TIMBERSPORTS®

• STIHL Timbersports slik vi kjenner det i dag startet i USA 1985, men har sitt utspring i skogshuggerkonkurranser på 1800-tallet. Timbersports er en profesjonell serie konkurranser i ekstremsport med lokale, regionale, nasjonale og internasjonalle konkurranser.
  • Sverige arrangerte den internasjonale konkurransen Champions Trophy på Tjolöholms Slott utenfor Göteborg i mai 2019. Norge arrangerte VM på Lillehammer både i 2012 og i 2017. Høsten 2020 arrangeres VM i Göteborg.
  • VM i Timbersports er den siste konkurransen i sesongen, og kårer en verdensmester både individuelt og i lag. I det individuelle mesterskapet konkurrerer de 12 atletene som er best ranket i verden, og i lag gjør 22 landslag opp om verdensmestertittelen.
  • Individuelt konkurrerer atletene i seks grener; tre med øks, to med motorsag og en med sag. Atletene konkurrerer i spektakulære grener som blant annet Springboard, der de skal klatre til toppen av en stamme to meter over bakken og hugge gjennom med øks. Grenen Hot Saw er finalegrenen, og inkluderer en spesialbygget motorsag med ca 62 hestekrefter med wankelmotor, enten fra en vannscooter eller en snøscooter.
  • Atletene testes i utholdenhet, styrke og teknikk når de skal hugge og sage seg gjennom treblokkene på kortest mulig tid.
  • I Norge og Sverige er sporten i vekst, og globalt lokker TIMBERSPORTS® over20 millioner fans. Her i Norge sender TV2 fra STIHL Timbersports, og mesterskapet dekkes av TV-kanaler verden over.

Les mer på https://www.stihl.no/stihl-timbersports.aspx.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Benedicte Movik, markedskoordinator, (+47) 94 14 45 24, benedicte.movik@stihl.no

Ved interesse for å begynne med Timbersports, ta kontakt med:

John-Olaf Bogerud, ekspertkommentator, (+47) 90 12 75 89, john-olaf.bogerud@stihl.no

Ytterligere tekstunderlag og bilder finnes på STIHL nyhetsrom på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-stihl-norden-ab

Videomateriale finnes på STIHL TIMBERSPORTS® offisielle Youtube: https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv

Mer informasjon om sporten, samt bilde- og videomateriell finnes på

www.stihl-timbersports.comeller
I mediebanken på
http://media.stihl-timbersports.com (tilgang trengs)

Bilder kan brukes vederlagsfritt i redaksjonell sammenheng mot kreditering med “Bilde: STIHL TIMBERSPORTS®”

STIHL TIMBERSPORTS® er et registrert varemerke av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

For mer informasjon se www.stihl-timbersports.com/about-timbersports.aspx

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.