Norges Vebjørn Sønsteby i den krevende øvelsen Springboard under det nordiske mesterskapet i Dølemo i 2019.

Pressemelding -

EKSTREMSPORTEN DRAR I GANG IGJEN – TIMBERSPORTS® PRESENTERER PLANENE FOR DEN INTERNASJONALE SESONGEN 2021

STIHL TIMBERSPORTS® presenterer nå planene for sesongens nasjonale og internasjonale konkurranser, der ekstremsportutøvere skal kjempe om å hugge og sage seg helt til topps.

Den internasjonale konkurransesesongen starter 31. juli med mesterskapet European Trophy. I dette ekstremt krevende konkurranseformatet skal Europas fremste TIMBERSPORTS®-atleter kjempe om å bli europamester. Samme helg gjennomføres Rookie European Championship, og begge mesterskapene arrangeres uten publikum i eventhallen Motorworld i München, Tyskland. Konkurransene var opprinnelig planlagt som verdensmesterskap, men på grunn av pandemien og de internasjonale restriksjonene den medfører, gjennomføres begge mesterskapene på europeisk nivå.

Etter at vinnerne er kåret i European Trophy, vil det bli holdt enda et europeisk arrangement – World Trophy European Qualifier. Kvalifiseringskonkurransen skal etter planen gå av stabelen 12. september i Weiach, Sveits, der Europas fremste utøvere vil få sjansen til å kvalifisere seg til World Trophy 2022.

Sesongens internasjonale høydepunkt
2. oktober kulminerer TIMBERSPORTS®-sesongen med individuell-VM, der nasjonale mestere fra alle verdenshjørner skal konkurrere i Motorworld München. Der skal utøvere fra Australia, Canada, New Zealand og USA, samt de åtte beste nasjonale mesterne fra Europa, kjempe om verdensmestertittelen i TIMBERSPORTS®.

Alle planer i forbindelse med internasjonale konkurranser kan bli endret, avhengig av hvordan pandemien utvikler seg. På grunn av den rådende situasjonen vil ikke lag-VM bli gjennomført i år.

Full rulle for de nasjonale sesongene
De nasjonale sesongene er allerede i gang rundt om i verden, og vil pågå frem til oktober. I Sverige og Norge starter sesongen i juni, hvis situasjonen tillater det.

For at fans og tilskuere skal kunne følge alle sesongens konkurranser, vil STIHL TIMBERSPORTS® sende flere høydepunkter live på sosiale medier. Først ut er livesendingen fra Australian Trophy 8. mai.

Fullstendig konkurranseplan finner du på https://data.stihl-timbersports.com

Andre gode nyheter er at LIEBHERR har valgt å forlenge sponsoravtalen for STIHL TIMBERSPORTS® Series. LIEBHERR fortsetter dermed som partner for alle internasjonale mesterskap, samt som hovedsponsor for både lag-VM og individuell-VM i tre år til.

I tillegg blir Ford ny, internasjonal sponsor. Ford blir STIHL TIMBERSPORTS®’ offisielle mobilitetspartner og hovedsponsor for World Trophy, samt for de tyske, østerrikske og sveitsiske nasjonale seriene i 2021.

Mer informasjon:
Emma Birgersson, PR- og kommunikasjonsansvarlig STIHL TIMBERSPORTS®, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se

STIHL TIMBERSPORTS® er et internasjonalt mesterskap i tømmersport som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sin opprinnelse i Canada, USA og New Zealand. Sporten har utviklet seg til profesjonelle konkurranser på høyt idrettslig nivå foran et entusiastisk publikum. I Norge er sporten på fremmarsj, og på verdensbasis har TIMBERSPORTS® over 20 millioner tilhengere. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser: tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer på stihltimbersports.no. TIMBERSPORTS® er et varemerke som er registrert av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14