Foto: STIHL Timbersports

Ferry Svan skriver historie under VM i Timbersports

Ferry Svan har gjort det igjen, fra å bli den første svensken som ble juniorverdensmester til å ta en syvendeplass og gå videre til den andre runden i det individuelle VM i Timbersports. I en fullsatt arena i Praha satte Ferry hele tre nye personlige rekorder, inkludert en ny nordisk rekord. Brayden Meyer fra Australia tok hjem verdensmestertittelen etter gårsdagens mesterskap.

Da VM i Timbersports ble avgjort i lørdag kveld var det første gang Ferry Svan representerte Sverige i det individuelle mesterskapet. I slutten av august ble han nordisk mester og kvalifiserte seg til VM individuelt som én av de 12 beste atletene i verden. Planen hans var å reise til Praha for å se og lære, men også å komme videre til den andre av tre runder og bli blant de åtte beste atletene i VM. I løpet av kvelden skrev Ferry Svans navn seg inn i svensk Timbersports-historie. Med sin syvendeplass tok han den beste plasseringen noensinne for en svensk atlet.

– Selv om jeg nådde målet jeg hadde satt på forhånd, å ta meg til andre runde, er jeg likevel litt skuffet over innsatsen min. Men når jeg tenker på at jeg ble nummer syv i verden kan jeg selvsagt ikke stikke under en stol at jeg kjenner meg fornøyd, sier Ferry Svan.

Ny nordisk rekord

I forkant av VM kjente Ferry seg i god form. Den siste tiden har han ligget i hardtrening for å nå sine mål. Håpet var å kunne forbedre sine personlige rekorder, og også sette ny nordisk rekord. I den første grenen Underhand Chop klinket han til med ny nordisk rekord. Den tidligere rekorden på 21,33 sekunder ble redusert til 19,28. Ferry satte også personlige rekorder i Standing Block Chop og i Springboard.

– Å slå tre personlige rekorder hvorav én nordisk rekord i mitt første VM noensinne er jeg veldig fornøyd med. Det bekrefter også at det er mulig å kutte tiden i flere grener, og rekorden blir en bekreftelse på at jeg trener riktig, sier Ferry Svan.

Australia tok dobbelseier

Ved kveldens slutt var det aussie Brayden Meyer som sto øverst på pallen etter å ha vært fest i fire av fem grener. Dermed kunne Australia ta både verdensmestertittel i lag og individuelt med seg hjem ”down under”.

VM i Gøteborg 2020

I løpet av kvelden ble vertsskapet for VM overlevert fra Praha til Gøteborg og Partille kommune. Kommunalråd Eva Carlsson fra Partille kommune var på plass for å representere vertsskapet for VM i Timbersports 2020.

– Vi er veldig stolte og beæret over å få ønske verdensmesterskapet i Timbersports velkommen til Gøteborg neste år. Vi ser frem til en spennende publikumsfest og å være vertsskap for et VM i en sport som vokser i Sverige, sier Eva Carlsson.

Resultat individuelt VM 2019

2014 Innsbruck, Østerrike Australia Jason Wynyard, NZL
2013 Stuttgart, Tyskland New Zealand Brad de Losa, AUS

Om STIHL TIMBERSPORTS®

STIHL Timbersports slik vi kjenner det i dag startet i USA 1985, men har sitt utspring i skogshuggerkonkurranser på 1800-tallet. Timbersports er en profesjonell serie konkurranser i ekstremsport med lokale, regionale, nasjonale og internasjonalle konkurranser.

Sverige arrangerte den internasjonale konkurransen Champions Trophy på Tjolöholms Slott utenfor Göteborg i mai 2019. Norge arrangerte VM på Lillehammer både i 2012 og i 2017. Høsten 2020 arrangeres VM i Göteborg.

VM i Timbersports er den siste konkurransen i sesongen, og kårer en verdensmester både individuelt og i lag. I det individuelle mesterskapet konkurrerer de 12 atletene som er best ranket i verden, og i lag gjør 22 landslag opp om verdensmestertittelen.

Individuelt konkurrerer atletene i seks grener; tre med øks, to med motorsag og en med sag. Atletene konkurrerer i spektakulære grener som blant annet Springboard, der de skal klatre til toppen av en stamme to meter over bakken og hugge gjennom med øks. Grenen Hot Saw er finalegrenen, og inkluderer en spesialbygget motorsag med ca 62 hestekrefter med wankelmotor, enten fra en vannscooter eller en snøscooter.

Atletene testes i utholdenhet, styrke og teknikk når de skal hugge og sage seg gjennom treblokkene på kortest mulig tid.

I Norge og Sverige er sporten i vekst, og globalt lokker TIMBERSPORTS® over20 millioner fans. Her i Norge sender TV2 fra STIHL Timbersports, og mesterskapet dekkes av TV-kanaler verden over.

Les mer på https://www.stihl.no/stihl-timbersports.aspx.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Benedicte Movik, markedskoordinator, (+47) 94 14 45 24, benedicte.movik@stihl.no

Ved interesse for å begynne med Timbersports, ta kontakt med:

John-Olaf Bogerud, ekspertkommentator, (+47) 90 12 75 89, john-olaf.bogerud@stihl.no

Ytterligere tekstunderlag og bilder finnes på STIHL nyhetsrom på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-stihl-norden-ab

Videomateriale finnes på STIHL TIMBERSPORTS® offisielle Youtube: https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv

Mer informasjon om sporten, samt bilde- og videomateriell finnes på

www.stihl-timbersports.comeller
I mediebanken på
http://media.stihl-timbersports.com (tilgang trengs)

Bilder kan brukes vederlagsfritt i redaksjonell sammenheng mot kreditering med “Bilde: STIHL TIMBERSPORTS®”

STIHL TIMBERSPORTS® er et registrert varemerke av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

For mer informasjon se www.stihl-timbersports.com/about-timbersports.aspx

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14