Her er Ole Ivar Lierhagen fra Brumuddal i aksjon under fjorårets VM i Timbersports.

​Klart for nordisk mesterskap i Timbersports i Elverum

Nordens beste Timbersports-utøvere måler krefter under Jakt- og fiskedagene.

Timbersports er enkelt forklart konkurranser som dreier seg om å sage og hugge trevirke på kortest mulig tid. Sporten har sitt utspring i USA, og det har blitt konkurrert i timbersports siden 1985. I dag konkurreres det i inntil seks forskjellige grener: Springboard, stock saw, underhand chop, single buck, standing block chop og hot saw.

Mesterskapet er delt opp i tre forskjellige kategorier for rookie-utøvere (opp til man er 25 år eller har konkurrert i øvelsene hot saw eller springboard), lag og individuelle utøvere. Hver av kategoriene konkurrerer på hver sin dag, så det blir med andre ord mulig å få med seg moroa uavhengig av hvilken dag du besøker Jakt- og fiskedagene.

Rookie-konkurransen starter 12.30 på torsdag, og her vil unge utøvere fra både Norge, Sverige og Danmark konkurrere i øvelsene stock saw, underhand chop, single buck og standing block chop. Det er påmeldt ni utøvere i konkurransen hvorav tre er norske, og med danske Mia Aubertin er også det kvinnelige kjønn representert i konkurransen.

Fredagens lagkonkurranse starter 12.00, og her vil det være fire deltagende lag med fire utøvere på hvert lag. To av disse er norske, hvorav ett er fjorårets landslag. I lagkonkurransen konkurreres det i de samme øvelsene som i rookie-klassen.

Den mest prestisjefulle konkurransen, individuelle øvelser for senior, starter klokken 10.00 på lørdag og har 17 påmeldte deltagere. Her konkurreres det i alle seks grenser – inkludert de spektakulære hot saw og springboard-øvelsene.

Foran årets konkurranse har de to nordmennene Vebjørn Sønsteby (Brøttum) og Ole Ivar Lierhagen (Brumunddal) tilbrakt sommeren i USA og Canada for å trene og konkurrere. Med flere seiere og pallplasser i bagasjen er de blant de norske favorittene under årets mesterskap. I tillegg har man jokeren Ole Harald Kveseth (Kirkenær) som har vært ute av sporten det siste året, men som har levert gode resultater tidligere. Svenske Hans-Ove Hansson og danske Brian Palsgaard blir imidlertid tøffe konkurrenter for nordmennene. De er begge erfarne utøvere med flere meritter i bagasjen.

Alle konkurransene vil finne sted på STIHL-scenen rett ved hovedinngangen på området. Her vil det også være en pressekonferanse med flere av utøverne torsdag klokken 11.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14