Vebjørn Bleka Sønsteby (23) forbereder seg på sitt 8. VM. Foto: STIHL TImbersports

Norge stiller med lag fra Ringsaker til VM i Timbersports 2019

Sesongens høydepunkt i STIHL Timbersports er i Praha, Tsjekkia 1. og 2. november. Hele verdenseliten av Timbersports-atleter kommer til den tsjekkiske hovedstaden for å konkurrere om verdensmestertittelen individuelt og i lag. Det norske landslaget består av fire menn som alle er fra Ringsaker.

Konkurransesesongen i Timbersports avsluttes med verdensmesterskapet. I år avholdes konkurransene i Praha. I den tsjekkiske hovedstaden skal det kåres verdens beste i lag og individuelt. De tolv beste atletene i verden og over 20 landslag skal kjempe om de gjeve titlene. I fjor tok Australia rent bord, med verdensmester både individuelt og i lag. Kan gutta fra Ringsaker utfordre stormakten dette året?

VM lokker til seg flere tusen tilskuere i arenaen, og flere millioner TV-seere verden over. Konkurransene sendes blant annet Tyskland og Norge, og livestreames i sosiale medier. I Norge sendtes Timbersports på TV2. Ekspertkommentator John-Olaf Bogerud fra STIHL har høye forventninger til årets VM.

– Laget bør matche bestetiden og resultatet fra VM på hjemmebane i 2017, sier Bogerud.

Det norske landslaget tok en 14. plass under fjorårets VM i Liverpool, og er sultne på revansje. Det norske laget består av lagkaptein Ole Ivar Lierhagen (44), Ole Magnus Syljuberget (23), Jon Arne Borg Engø (25) og Vebjørn Bleka Sønsteby (23). Individuelt var det lenge spennende om Vebjørn Bleka Sønsteby skulle representere Norge, men dessverre havnet han akkurat utenfor på rankingen etter å ha kjempet hardt hele sesongen. Bleka Sønsteby endte på en 10. plass på den europeiske rankingen.

– Jeg forventer at alle har gjort en bra jobb fram mot november, så vi kan være med til utslagsrundene, sier Vebjørn Bleka Sønsteby. Til tross for sin unge alder, blir årets VM det 8. i rekken for hans del. Lagkaptein Ole Ivar Lierhagen deltar i sitt 9. VM i år. Han har tre ganger vært med individuelt, og vært i to VM-finaler.

Dato og tidspunkter VM 2019

Fredag 1. november: lag-VM, start klokken 19.00.

Lørdag 2. november: individuelt VM, start klokken 19.00.

Fakta VM i Timbersports

• Det første VM i Timbersports ble arrangert i Viriginia Beach, USA i 2005.
  • Siden 2011 har VM for profesjonelle atleter blitt arrangert i en europeisk by i løpet av høsten, og avsluttet konkurransesesongen for året
  • Norge har arrangert VM i 2012 og 2017, begge gangene på Lillehammer
  • Cirka 20 landslag og de 12 beste atletene i verden konkurrerer om verdensmestertittelen
  • Australia er det landet med flest verdensmestertitler i lag
  • Jason Wynyard fra New Zealand har flest individuelle VM-titler

Historikk VM

År Sted Verdensmestere lag Verdensmester individuelt
2018 Liverpool, Storbritannia Australia Laurence O’Toole, AUS
2017 Lillehammer, Norge New Zealand Jason Wynyard, NZL
2016 Stuttgart, Tyskland Australia Jason Wynyard, NZL
2015 Poznan, Polen Australia Jason Wynyard, NZL
2014 Innsbruck, Østerrike Australia Jason Wynyard, NZL
2013 Stuttgart, Tyskland New Zealand Brad de Losa, AUS

Foto: STIHL Timbersports.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Emma Birgersson, pressekontakt, (+46) 737 36 23 14,emma.birgersson@morepr.se

Benedicte Movik, markedskoordinator, (+47) 94 14 45 24, benedicte.movik@stihl.no

Ved interesse for å begynne med Timbersports, ta kontakt med:

Hans-Ove Hansson, lagkaptein Sverige, (+46) 703 11 95 13,info@hohevent.se

John-Olaf Bogerud, ekspertkommentator, (+47) 90 12 75 89, john-olaf.bogerud@stihl.no

Ytterligere tekstunderlag og bilder finnes på STIHL nyhetsrom på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-stihl-norden-ab

Videomateriale finnes på STIHL TIMBERSPORTS® officielle Youtube: https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv

___________________________________________________________________________

STIHL TIMBERSPORTS® er en internasjonal konkurraseform innen atletisk trefelling som krever styrke, teknikk og mot. Sporten har sitt utspring i Canada, USA og New Zealand. I dag har sporten blitt utviklet til profesjonelle konkurranser på høyt nivå, med ivrige fans verden over. I Norge og Sverige er sporten i vekst, og globalt lokker TIMBERSPORTS® over

20 millioner fans. TIMBERSPORTS® består av seks øvelser; tre med øks, to med motorsag og én med håndsag. Les mer påhttps://www.stihl.no/stihl-timbersports.aspx.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14