Med en vekt på bare 2,3 kilo inkludert batteri og skjæreutstyr gjør batteritrimmeren STIHL FSA 30 hagestellet betydelig enklere. Verktøyet tilpasses enkelt og uten verktøy etter brukerens høyde og behov.

Smidig hagestell med nye STIHL FSA 30: fleksibel og batteridrevet gresstrimmer

Uansett om det er rundt busker og blomsterbed, langs gjerder eller kanten av gangstier i hagen – en gresstrimmer når frem på vanskelig tilgjengelige steder og kan enkelt definere gressarealer. Nye, lette og batteridrevne STIHL FSA 30 kommer til overalt der gressklipperen ikke kommer til, og hjelper deg med å holde hagen fin.

Nå lanseres STIHL FSA 30, en batteridrevet gresstrimmer for hageeiere. Med en vekt på bare 2,3 kg – inkludert batteri og skjæreutstyr – er FSA 30 det ideelle trimme- og rydderedskapet for smidig hagestell. Trimmeren er også fleksibel i bruk, da overgangen fra horisontalt arbeid til en kantskjærer – for snitt nær bakken – gjøres raskt og uten behov for verktøy.

– STIHL FSA 30 er veldig praktisk for brukere som raskt og enkelt vil få det fint i hagen. Trimmerhodet kan roteres 90 grader og verktøyet går fra å trimme gress til å skjære kanter, sier Mats Gustafsson, Product Launch Manager for STIHL Norden, og fortsetter:
– Skaftets lengde og håndtakets vinkel justeres uten verktøy etter brukerens kropp. Dette, sammen med den lave vekten, sikrer ergonomisk hagearbeid.

Enkle bytter i hagen
    STIHL FSA 30 er som standard utstyrt med trimmerhodet PolyCut 3-2. Knivbladene kan også oppbevares på gresstrimmeren og er dermed alltid lett tilgjengelige for raskt bytte. For hageeiere som ofte arbeider nær murer, vegger eller steiner, er trimmertrådhodet AutoCut C 3-2 et perfekt alternativ. Bytting mellom PolyCut 3-2 og AutoCut 3-2 foregår også helt uten verktøy.

STIHL FSA 30 drives med batteri fra batterisystemet AS. Dette kan også brukes til andre hageverktøy i systemet, som batterihekksaksen HSA 26 eller batterigrenkapperen GTA 26. Batteriets energinivå vises via fire LED-lamper på trimmeren.

Høydepunkter:

• Presisjon i hagen: med en totalvekt på bare 2,3 kg inkludert batteri, deksel og trimmerhode, holder batteritrimmeren STIHL FSA 30 selv små hager i fin stand. For å forhindre skader på f.eks. trær eller busker har trimmeren en beskyttelse som enkelt foldes ut.

• Kompakt og ergonomisk: FSA 30 kan tilpasses etter brukerens størrelse og behov. Skaftlengden, trimmerhodets vinkel og håndtaket justeres ergonomisk – uten verktøy. Ved trimming under hindringer kan redskapet også vinkles i fire trinn, i en vinkel på opptil 52 grader.

• Fleksibel trimming: STIHL FSA 30 trimmer ikke bare gressplenens høyde, den kan også brukes til vertikal kantklipping, siden trimmerhodet kan roteres 90 grader uten behov for verktøy.

STIHL FSA 30 blir tilgjengelig hos autoriserte forhandlere i første kvartal av 2024.

Spesifikasjoner

Batteriteknologi

Litiumion

Motor

DC-motor

Håndtak

Bøylehåndtak

Vibrasjoner venstre / høyre (m/s²): *

1,5 / 1,9

Vekt (uten batteri)

2,0 kg

Standardutstyr

STIHL PolyCut 3-2

Klippediameter:
    - Plastblader

- 1,6 mm trimmertråd (tilbehør)

230 mm
    250 mm

Ytelse med batteriet AS 2:
    - Spenning
    - Driftstid med plastblader
    - Driftstid med 1,6 mm trimmertråd
    - Ladetid med AL 1-lader

10,8 V
    Opptil 19 min
    Opptil 10 min
    80 %: 60 min / 100 %: 80 min

* K-faktor iht. direktiv 2006/42/EF = 2 m/s² (maksimal verdi for aktuelle kombiverktøy)

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
    Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,  +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14