Sølv i Nordisk Mesterskap i tømmersport

Sølv i Nordisk Mesterskap i tømmersport

Ole Ivar Lierhagen fra Brumunddal tok sølv i årets Nordiske Mesterskap i Stihl Timbersports. Samtidig tok det norske landslaget sølv i lagkonkurransen.

Over 93 000 mennesker besøkte messen Dyrskue i danske Roskilde, og et av høydepunktene på messen var Nordisk Mesterskap i Stihl Timbersports. 17 deltakere fra Norge, Sverige og Danmark konkurrerte mot hverandre, og Ole Ivar Lierhagen fra Brumunddal ble beste nordmann med en andreplass sammenlagt. Hans Ove Hansson fra Sverige gikk helt til topps.

Nest beste nordmann ble Vebjørn Sønsteby fra Brøttum på en niendeplass, mens Ole Magnus Syljuberget fra Mesnali ble nummer 13, Ole Sunsdal fra Åmli ble nummer 14 og Jon Arne Borg Engø fra Arneberg ble nummer 17.

Stihl Timbersports består av seks grener: tre med øks; Springboard, Standing Block Chop og Underhand Chop, og tre med sag og motorsag; Stock Saw, Single Buck og Hot Saw. Grenene har fokus på en kombinasjon av ferdighet og styrke der utstyret kan veie opp til 30 kilo og ha en kraft på 80 Hk. Lierhagen var best av samtlige i Stock Saw, og var jevnt blant de beste også i de andre øvelsene.

Norsk lagsølv
I lagkonkurransen ble Norge nummer to bak Sverige, og nå ser de norske guttene fram mot VM i polske Poznan i November.

- Vi er fornøyd med innsatsen, og det var spesielt gøy å bli nummer to i lagkonkurransen. Vi har et ungt og spennende lag, kanskje med unntak av meg, og nå gleder vi oss til VM i Polen, sier Lierhagen i en kommentar.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14