STIHL donerer 500 000 euro i bistand til Ukraina

STIHL donerer 500 000 euro i bistand til Ukraina

STIHL donerer 500 000 euro i bistand til mennesker som er berørt av krigen i Ukraina. Donasjonen er likt fordelt mellom fire humanitære hjelpeorganisasjoner. I mellomtiden er et internt kriseteam opprettet og datterselskapene til STIHL i naboland til Ukraina, tilbyr tilflukt til ansatte i STIHL som er på flukt fra krigen.

Familieselskapet STIHL donerer 500 000 euro, ca 5 miljoner kroner, til hjelpeorganisasjoner som jobber for å hjelpe menneskene som er berørt av krigen i Ukraina. Donasjonen deles mellom SOS-barnebyer, UNHCR (UN Refugee Aid Germany), DKH (Diakonie Katastrophenhilfe) og Leger uten grenser.

– Krigen i Ukraina har påvirket oss alle dypt. Våre tanker går til de millioner av mennesker som lider under den humanitære krisen. Som et familieselskap bryr vi oss om å støtte menneskene i Ukraina som trenger det. Med denne donasjonen ønsker vi å gi et lite bidrag for å kunne hjelpe de som er i nød, sier Dr. Nikolas Stihl, leder av STIHL Advisory og Supervisory Boards.

STIHL er forferdet over Russlands invasjon av Ukraina og fordømmer den militære offensiven på det sterkeste. Den nåværende situasjonen er forferdelig. Sikkerheten til alle våre ansatte i Ukraina, og deres familie, er første prioritet. Vi har opprettet et internt, interdepartementalt kriseteam på hovedkontoret i Waiblingen, som følger med på utviklingen og iverksetter tiltak deretter. STIHL står sammen med de ansatte i datterbolaget i Ukraina, plassert rett utenfor Kiev.

Datterselskapene til STIHL som er naboland til Ukraina tilbyr ansatte hjelp og støtte gjennom et nytt initiativ, der datterselskapene tilbyr tilfluktssteder for de som flykter volden. Ansatte ved lokale datterselskaper har også åpnet opp hjemmet sitt for familier.

– Nå må vi vise vår solidaritet og vårt samhold. Som et internasjonalt familieselskap står vi sammen i vanskelige tider, sier Dr. Michael Prochaska, styremedlem og ansvarlig for HR og juridiske spørsmål i STIHL.

STIHL håper på en deeskalering i konflikten og en umiddelbar slutt på volden.

Hjelpeorganisasjoner
STIHL har et langt samarbeid med SOS-barnebyer. SOS-barnebyer Ukraina har lansert en nødhjelpspakke for opptil 50 000 barn og voksne, og hjelper til med å evakuere mennesker fra konfliktområder og sørge for akuttinnkvartering. Flyktende barn og familier blir innlosjert i SOS-barnebyer i Polen, Romania og Tyskland.

Diakonie Katastrophenhilfe, DKH, jobber tett med sine partnerorganisasjoner i Ukraina og nabolandene, og leverer mat, drikkevann og tilfluktsrom.

UN Refugee Aid Germany er Tysklands nasjonale partner til UNHCR. UNHCR har utvidet sine etablerte aktiviteter i Ukraina og gir humanitær hjelp inkludert tepper, madrasser og vannbeholdere.

Leger uten grenser har blitt tvunget til å sette sin daglige virksomhet i Ukraina til stedet, og yter i stedet akutt medisinsk hjelp til personer som er blitt skadet i krigen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14