STIHL etablerer nytt produksjonsanlegg i Romania

STIHL etablerer nytt produksjonsanlegg i Romania

STIHL investerer 125 millioner euro i et nytt produksjonsanlegg for strøm- og batteridrevne produkter i Oradea i Romania. Denne etableringen er en videreutvikling av det internasjonale produksjonsnettverket, og det familieeide selskapet får dermed større produksjonskapasitet og sterkere leveringskjeder.

STIHL kommer til å utvide det internasjonale produksjonsnettverket sitt ved å investere cirka 125 millioner euro de neste årene i et nytt produksjonsanlegg for elektriske og batteridrevne produkter. Investeringen kommer ikke bare til å øke produksjonskapasiteten, den vil også styrke fleksibiliteten og effektiviteten i leveringskjedene.

Batteridrevne produkter er det raskest voksende markedet for STIHL for øyeblikket.
– Vi forventer at etterspørselen etter batteridrevne produkter kommer til å fortsette å øke raskere enn noen annen produktkategori de neste årene. Det innebærer at anlegget vårt i Tirol, som for øyeblikket produserer en stor del av det batteridrevne sortimentet vårt, snart vil komme opp i maks kapasitet. Den nye fabrikken i Romania er en utvidelse av det globale produksjonsnettverket vårt og gjør at vi kan bevare posisjonen vår ved fortsatt å forsyne kundene med batteridrevne produkter i fremtiden, sier Martin Schwarz, STIHL Executive Board Member for Manufacturing and Materials.

En investering for fremtiden
STIHL har hatt et internasjonalt produksjonsnettverk i mer enn 40 år. I dag har selskapet produksjonsanlegg i totalt sju land: Tyskland, Sveits, Østerrike, USA, Brasil, Kina og Filippinene. Den nye fabrikken i Romania blir et topp moderne produksjonsanlegg utformet etter prinsippene for effektiv produksjon, med en høy grad av digitalisering.

Foruten selve produksjonshallene kommer anlegget til å bestå av kontor, en kafeteria og personalrom. I planene for den nye bygningen tar STIHL også hensyn til selskapets klimamål og CO2-utslipp gjennom å sikre en bærekraftig design og energieffektiv produksjon. Det nyetablerte produksjonsselskapet ANDREAS STIHL Power Tools S.R.L. planlegger produksjonsstarten til midten av 2024. Etableringen kommer til å skape cirka 500 nye arbeidsplasser i Oradea.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 000 ansatte, og hadde en omsetning på 5,06 milliarder euro i 2021. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14