Foto: STIHL

STIHL får pris for unik motorsag og teknologiutvikling

STIHL MS 400 C-M er verdens første motorsag med magnesiumstempel. Den unike motorsagen lanseres i Norden rundt årsskiftet, og har nylig blitt belønnet med den prestisjetunge prisen «Award of Excellence 2020» for sin teknologiske nyvinning.

MS 400 C-M er den kraftigste motorsagen i 60-kubikksklassen fra STIHL, og verdens første motorsag med magnesiumstempel. Den unike komponenten og produksjonsprosessen som er utviklet spesielt for MS 400 C-M, har blitt lagt merke til av International Magnesium Association (IMA) og belønnet med den prestisjetunge prisen «Award of Excellence 2020», samt førsteplass i kategorien «Kommersielle støpeprodukter». Det internasjonale ekspertpanelet roste STIHL for den unike, nye og kreative bruken av magnesium og utviklingen av praksis.

– STIHL har arbeidet med magnesium i over 60 år, og med det unike magnesiumstempelet har vi satt en ny standard for både utvikling og produksjon. Vi er naturligvis stolte over alle lovordene, og med MS 400 C-M styrker STIHL sin posisjon innen teknologisk innovasjon ytterligere, sier administrerende direktør Kjell Svensson i STIHL Norden.

På grunn av pandemien ble IMAs prisseremoni arrangert digitalt i år. I januar fikk den innovative teknologien dessuten en pris på bransjemessen Euroguss 2020.

STIHL MS 400 C-M – lett og kraftfull
MS 400 C-M er en motorsag til profesjonell bruk med høy ytelse og lav vekt. Takket være magnesiumstempelet og den lette designen veier maskinen bare 5,8 kg, og har et imponerende vekt/effekt-forhold på 1,5 kg per kilowatt. Magnesiumteknologien bidrar til den raske motorakselerasjonen på opptil 14 000 rpm.

Et av Europas største støperier
STIHL grunnla magnesiumstøperiet i Tyskland i 1971, og det er i dag et av de største og mest moderne i Europa. Her produseres magnesiumkomponenter av høy kvalitet til motorsager og elektriske verktøy, men også til andre bransjer som kjøretøy, elektronikk og medisinteknikk. Ca. 25 prosent av inntektene kommer fra støpeprosjekter for eksterne kunder.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Benedicte Movik, pressekontakt STIHL Norge, +47 33 42 05 00, benedicte.movik@stihl.no

Om IMA

International Magnesium Association (IMA) arbeider for å fremme bruken av magnesium og oppmuntre til innovativ anvendelse av det allsidige grunnstoffet. Mer informasjon finner du på www.intlmag.org

STIHL utvikler og produserer verktøy til hage, skogbruk og landskapspleie. Produktene selges kun via autoriserte Stihl-forhandlere. Det nordiske hovedkontoret ligger i Stenkullen utenfor Gøteborg. I 2019 hadde STIHL en omsetning på 3,93 milliarder euro. Konsernet har drøyt 17 000 medarbeidere i ca. 160 land. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14