Norske STIHL-forhandlere markerte STIHLs 90 årsjubileum på Losby Gods nylig.

STIHL fyller 90 år

Den verdenskjente motorsagprodusenten STIHL feirer i år 90 år. I Norge ble det nylig markert med en stor bursdagsfest på Losby Gods.

Det var i 1926 at sveitsiske Andreas Stihl startet sin egen bedrift i tyske Stuttgart. Han utviklet sin egen motorsag og året etter gjør han sine to første ansettelser. I 1928 ble STIHL registrert som et varemerke og det blir også bestemt at alle motorsager kun skulle selges i spesialforetninger som også kunne utføre service på maskinene.

Allerede i 1927 kom STIHL med en elektrisk motorsag. Sagen på 2,2 kW veide 48 kg, og man måtte være to personer for å bruke den. To år etterpå kom den første sagen med en bensinmotor. Den var to kg lettere men fortsatt måtte det to personer til for å operere den. Motorsagene ble mer og mer avanserte utover 30- og 40-tallet, og STIHL tok etter hvert patent på sin teknologi. Under den andre verdenskrig ble imidlertid STIHL-fabrikken bombet men driften fortsatte og i 1949 produserer de sin første traktor.

Motorsag for kun en person
I 1950 kom den første bensindrevne motorsagen som kunne brukes av kun en person. Den veide 16 kg og kuttet horisontalt. Mot slutten av 50-tallet tar barna til Andreas Stihl mer og mer over den daglige driften, og det kom etter hvert flere produkter enn bare motorsager. Utover 70-tallet begynner det virkelig å ta av. En rekke nye produkter blir lansert og STIHL lanseres i markeder som Australia, Sør-Amerika og Nord-Amerika. På 80-tallet kommer det en rekke kantklippere, løvblåsere og nye motorsager med stadig mer avansert teknologi. I 1992 kjøper STIHL alle aksjene i hageredskapsselskapet VIKING.

Utover 2000-tallet er STIHL etablert i hele verden, og er kanskje verdens mest kjente produsent av motorsager og andre skogsredskaper. STIHL-familien får den ene utmerkelsen etter den andre i Tyskland, og dagens produkter går for å være blant de mest avanserte på markedet.

STIHL i Norden
I 1987 etableres datterselskapet Andreas STIHL Norden AB med hovedkontor i Sverige, og samme år grunnlegges det norske selskapet Andreas STIHL AS. Hovedkontoret for Norden ligger utenfor Göteborg, mens det norske hovedkontoret ligger i Sandefjord.

- STIHL har en lang historie som vi som ansatte er svært stolte av. Fra å starte som en enmannsbedrift er dette nå et verdensomspennende selskap som leverer de beste skogsredskapene i verden, forteller markedssjef i Andreas STIHL AS, Pål Virik Nilsen.

Nylig ble 90 årsjubileet også feiret på norsk jord, da den norske importøren inviterte sine forhandlere til bursdagsfest på Losby Gods utenfor Lørenskog.

- Vi feiret oss selv i to dager til ende med både faglig innhold og sosial moro. Det er viktig å møtes, fortelle om historien og ikke minst la alle få prøve våre produkter.

Du kan lese mer om STIHLs historie på: history.stihl.com

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14