STIHL investerer i nytt selskap og sikrer dermed tilgang til elektroniske komponenter

Pressemelding -

ZAMA Coperation, et datterselskap av STIHL, har dannet et felles selskap med Elrad International Group for å produsere elektroniske komponenter. Virksomheten i det felles og nydannede selskapet ZE Electronic Manufacturing Service Ltd. starter i slutten av 2021.

ZAMA Corporation, som er et datterselskap av STIHL, har sammen med Elrad International Group undertegnet en joint venture-avtale som nå er godkjent av berørte myndigheter. ZAMA eier 51 prosent og Elrad Group de resterende 49 prosentene av det nydannede selskapet ZE Electronic Manufacturing Service Ltd.STIHL og Elrad Group har hatt en nær forretningsrelasjon gjennom mange år, og denne blir nå utviklet ytterligere.

– Vår felles satsing er en viktig byggestein i STIHL-konsernets batteristrategi. Dette bidrar med ytterligere kompetanse innen elektronikkområdet, øker produksjonsdybden og skaper merverdi, sier Martin Schwarz, styremedlem for STIHL produksjon og materialer.

STIHL har i lang tid fokusert på en blanding av bensindrevne og batteridrevne produkter, og fokuserer nå ekstra på batteri. Dette segmentet er i rask vekst og sto for cirka 15 prosent av STIHL-konsernets omsetning i 2019. Konsernets egen høyautomatiserte batteriproduksjon har vært i drift i Waiblingen siden 2019 og bidratt til omfattende ekspertise innen batterisegmentet. STIHL leverer egenproduserte batterier til kundene for å imøtekomme økende etterspørsel etter batteridrevne produkter.

– Det er en stor og viktig investering i satsingen på batteridrevne produkter samt en sikring av fremtidige leveranser. Jeg har stor tro på det nye selskapet og hvordan denne satsingen kommer til å styrke kundetilbudet vårt, sier Kjell Svensson, adm.dir. for STIHL Norden.

Det nydannede selskapet, ZE Electronic Manufacturing Service Ltd, skal starte opp virksomheten ved ZAMAs produksjonsanlegg på Filippinene i slutten av 2021, og dette vil generere mer enn 175 nye arbeidsplasser.

Om ZAMA Corporation
ZAMA Corporation er et heleid datterselskap av STIHL-konsernet og verdens største produsent av membranforgassere. ZAMA-konsernet har anlegg i Japan, Hongkong, Kina, Filippinene og USA. Selskapet leverer forgassere, oljepumper og andre presisjonsdeler til en rekke produsenter av motorsager og hageredskaper. ZAMA har mer enn 2400 ansatte og produserer årlig mer enn 15 millioner forgassere i rundt 350 forskjellige versjoner.

Om Elrad International
Elrad Group har mer enn tjue års erfaring som leverandør innen utvikling og produksjon av elektroniske og elektromekaniske komponenter for ulike bransjer. Som systemleverandør er Elrad Group involvert i flere av eller alle de ulike leddene med å utvikle elektroniske komponenter på oppdrag fra kundene sine. Målet er masseproduksjon av komponentene eller fullt monterte produkter. Selskapet har mer enn 1800 ansatte og har virksomhet i fire land, blant annet Slovenia.

STIHL utvikler og produserer verktøy til hage, skogbruk og landskapspleie. Produktene selges kun via autoriserte STIHL-forhandlere. Det norske kontoret ligger i Sandefjord. I 2019 hadde STIHL en omsetning på 3,93 milliarder euro. Konsernet har drøyt 17 000 medarbeidere i ca. 160 land. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14